Jeg velger å være stolt fremfor å være tolerant!

Categories Blogg
I går var vi på Pride parade i sentrum av Stavanger. Jeg streamet paraden på Insta og fikk melding fra mine følgere om at det er flott at jeg som er russisk støtter Pride. Jeg hadde dog ingen russiske venner med, og vet ikke om de var der. Men en ting er sikker- jeg var superstolt av nordmenn i dag.
I Russland snakkes det mye om «toleranse» som Europa viser mot homofile og andre grupper. Det er et stort steg å vise at en er tolerant mot homofile i Russland. Jeg har opplevd å miste flere venner idet jeg oppdaget at de var imot homofile og ytret hat i sosiale media. For meg er saken enkel- i dag viser du hat mot homofile,og imorra blir det meg, om jeg blir noe annerledes eller tar valg som de er ikke enige med. Hat starter aldri der ute. Hat starter i hodet. Hater du en gruppe folk, så kan de lett hate annen gruppe folk dagen etter. Slik oppstår det fascisme, rasisme og andre ekle ting som jeg helst vil slippe i hverdagen. Men jeg vil ikke kalles «tolerant». For meg betyr dette ordet at man mener at noe er galt og da tilpasser man seg og viser at man tåler noe som man mener er galt eller uenig med.
Det er ikke tilfellet for min del. Jeg vil ikke være tolerant, jeg vil være stolt. Så igår var jeg stolt over Stavanger, ordføreren og befolkningen. Takk dere for at dere tar imot oss alle som er annerledes. For jeg tilhører minoritet også og jeg vet at det finnes folk som hater utlendinger. Takk for dere som er stolte av meg og lar meg være meg selv.
La oss være stolte av hverandre!
Klem fra Heksa deres,
signatur

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Jeg velger å være stolt fremfor å være tolerant!

  1. Så enig i det du sier om at de som hater homofile i dag, kanskje hater andre typer “minoriteter” i morgen. Det du skriver minner meg så mye om noe en prest skrev i forbindelse med 2.verdenskrig. Husker ikke ordrett, men var noe slikt som: Først tok de jøder og ingen protesterte, så tok de homofile og ingen protesterte, så tok de handikappede og ingen protesterte, osv osv og til slutt tok de prester og da var det ingen igjen som kunne protestere. Må se om jeg finner dette “diktet”.

  2. Pride er viktig for alle, da det går på ethvert menneskets rett til å få leve sitt liv etter eget forgodtbefinnende.

    Ellers kan jeg ikke la være å påpeke hvordan det syntes som om folk drar frem den russer-greia left, right & center, hvorpå jeg ikke skjønner poenget med det!?.. Min svigerinne er også russisk, og om jeg skal generalisere noe som helst ut i fra de russerne jeg har møtt/blitt kjent med i den forbindelse, må det være at dette er et folk som kan dette med å feste (haha). -Ellers er de akkurat som oss

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.