Norsk vs Russisk St.Hans

Categories Hverdagen, Reiser og opplevelser

Årets lengste dag som heter St.Hans var offisielt rød dag i Russland frem til 1770. Den heter Ivans Dag i Russland og feiers av enkelte fortsatt.
Mens i Norge brenner man stor bål, skjer det samme i Russland. Før i tiden ble det slik at bålet skulle være veldig stort, Desto større flamme kunne man få desto bedre skulle året fortsette, Det er helt vanlig å ikke sove natt til 23.juni og vente på soloppgang. En annen interessant tradisjon er å hoppe over bål. Det sies at det kan gi hell i kjærlighet, spesielt for par, dersom de hopper over bålet samtidig mens de holder hender.
Blomsterkrans er vanlig hodepynt på denne dagen, også i Russland. Unge ugifte jenter pleier å sende blomsterkransene sine i rennende vann, slik som havet eller elv, for så å se om kransen vil flyte eller drukne. Flyten kransen- betyr det at hun kan treffe ekte kjærlighet i år.
Stor vekt legges på solen denne dagen. Det er viktig å få med seg soloppgang etter Ivans natt, da sies det at alle drømmer kan komme i oppfylelse, Hmm… kanskje jeg burde prøve da?
Feirer dere St. Hans idag?
XOXO Tastaturheks
Foto: RÅ Foto
8 kommentarer

8 thoughts on “Norsk vs Russisk St.Hans

  1. Interessant å høre hvordan det er i Russland 🙂 Jeg har akkurat skrevet et innlegg om sankthans, som er lagt til publisering i morgen….:-) Ha en fin kveld!

  2. Veldig interessant innlegg:) Artig med sammenligninger. Jeg ble sittende å se på denne dokumentaren https://tv.nrk.no/program/KOID28001517, og den fikk meg til å undres over forskjellene mellom norsk og russisk kultur genrelt, og norske og russiske menn.. Det hadde vært interessant å høre dine tanker om differansen her. God søndag:)

  3. Så fin du var i sankthans-“klær” 🙂 Jeg husker jeg la blomster under puten når jeg var yngre. Da skulle man drømme om den man skulle gifte seg med. Jeg er enda ikke gift 😀 He-he Fint å høre om hvordan det er i Russland 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.