Må nordmenn på liv og død reise til syden?

Categories Reiser og opplevelser

syden

Sommeren er her selv om det ikke føles slik her i Rogaland hvor himmelen har stabilt grå farge og vinden uler som ensom ulv. Fellesferien har startet også. Jeg er stadig på jobb og har eneste mål om å komme i havn med alle arbeidsoppgaver, men får massive spørsmål om hvor jeg skal reise om sommeren og hvilke planer jeg har. Så her er svaret mitt: jeg har INGEN store planer. Jeg skjønner ikke heller hvorfor må folk på liv og død reise noen steder? Det virker som om det å få seg en sydentur handler for nordmenn om liv og ære. Jeg kan skjønne godt at med det været vi har i landet frister det veldig med noen uker med sol. Det er gull verdt. Men er det verdt å ta kredittkort lån for? Det må jeg innrømme ( eller skryte av) at jeg har aldri gjort. Har vi ikke råd til ferie så sitter vi hjemme. Enkelt og greit. Fordi at reise til syden er ingen menneskerett eller nødvendighet, men luksus, spør du meg. Ja. det finnes folk med diverse sykdommer ( jeg er en av dem) som trenger sårt sol og varme for å føle seg bedre, men da må man faktisk prioritere dette gjennom året og kanskje spare eller søke støtte til reisen? Vitamin D har vi alle mangel av her i Norge, men vi har jo tran og laks som kan hjelpe oss å få verdier i mål. Jeg soler meg sjeldent uten spf faktor da jeg har føflekk kreft tilfelle i familien og jeg får nye føflekker sykt fort om jeg har solet meg uten beskyttende krem. Så jeg går og knasker på vitamin D og tran til hverdagen uansett.

 

Kanskje jeg er så heldig å bo i beste byen i verden, som jeg vil utforske på nytt og på nytt? Jeg savner ikke det å reise om sommeren, jeg sørger for gode minner. Som barn reiste jeg mye med foreldrene mine til syden, men minnene fra sommeren er fortsatt enkle: meg på huske, lek ute med pappa, varm asfalt under føttene, ei balje hvor jeg kan bade dukker som jeg fikk hos farmor, smaken av fersk jordbær, trikketur med morfar. Jeg tror at hjernen vår lager collager av følelser, ikke bare opplevelser. Så keep it calm, sommeren blir det uansett. Sørg for gode følelser og total relax!

Har dere bestilt reise til syden ? 😉

 

XOXO Tastaturheks

 

Foto: K. Tegnesdal
2 kommentarer

2 thoughts on “Må nordmenn på liv og død reise til syden?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.