Fem steg til et bedre selvbilde

Categories Blogg
Nå er det mandag her igjen og jeg tenkte å skrive noe om selvutvikling slik jeg gjør på mandager
Selvbildet er veldig viktig ikke bare for et lykkelig liv, men også for suksess på flere sosiale områder.
Jeg kan dessverre ikke skryte av et lysbetont selvbilde, og derfor jobber jeg fortsatt med dette. Men jeg klarte å utarbeide mine hovedregler som styrker selvbildet mitt vesentlig. Her er noe jeg gjerne vil dele med dere.
Mine fem steg til bedre selvbilde.
Steg 1: Stopp å snakke deg selv ned!
Det er enkelt og greit, men de fleste av oss legger ikke merke til at vi omtaler seg selv rett og slett grusomt iløpet av dagen. Jeg hadde kjørt et eksperiment med dette og noterte i en liten bok hva jeg sier om meg selv igjennom et døgn. Resultatene sjokkerte meg. Jeg omtalte meg som dum, prokrastinator, tullete, stygg, kvisete mm.
Gyllen regel: For hvert negativt ord må du finne tre positive om deg selv. Eller legge fem kroner i sparegrisen. Det garanteres at du blir rik! Stopp med dette allerede nå!
Steg 2: Legg merke til det positive ved deg selv
Vi er veldig flinke å notere alle våre feil og mangler, og de områdene som vi mestrer minst på kommer som regel altfor godt inn i lyset. Det er graverende feil og hjelper ikke på bedre selvbilde. Det er mye bedre å fokusere på det vi allerede mestrer veldig bra, så utvikle disse egenskapene videre.
Steg 3: Lag deg en «skrytekonto»
Jeg kjøpte en fin notatbok hvor jeg skriver ned alt det gode jeg hører om meg selv: fra venner, familie, mine følgere, kollegaer, en mann på butikken mm. Hver morgen åpner jeg boka, ser på meg selv i speilet og leser «skryteord» høyt og tydelig mens jeg ser på meg selv. Dette er så gøy start på dagen! Anbefales.
Steg 4: Velg riktig omgangskrets
Jeg vet at våre nærmeste kan løfte oss opp og kan trykke oss ned skikkelig. Derfor kan det være vanskelig å opparbeide godt selvbilde om man omgås negative folk som kritiserer en hele tiden. Velg derfor folk som deler dine interesser og faktisk liker deg. Jeg liker ikke å høre « litt kritikk må man tåle». Nei, jeg vil gjerne ha de som skryter av meg som mine nærmeste. Det betyr ikke at man ikke kan si sannheten da.
Steg 5: Prøv å akseptere ting som de er
Det er en utrolig vanskelig oppgave, siden det er helt vanlig for de fleste å ønske seg et bedre liv og ønske å bli den beste utgave av seg selv. Men kunsten å godta ting slik de er er ubetalelig! Du får så mye tilbake!
Jeg prøver å fokusere på tanken om at alt har sin mening, og dersom det ble slik så da er det mening med det. Jeg føler at dette hjelper meg.
Har dere prøvd noen av disse tipsene?
signatur

 

8 kommentarer

8 thoughts on “Fem steg til et bedre selvbilde

  1. Sånn generelt har jeg et godt selvbilde. Sliter litt med deler av “jobb-selvbilde” om dagen. Hadde et veldig godt der også før, men mye har vært i endring uten at jeg henger med helt.. Men på privaten etc har jeg det godt med meg selv, og liker den jeg er.

  2. Guri så bra sagt. Jeg husker jeg hadde en venn på ungdomsskolen, som gav meg som jobb å si tre fine ting til meg selv i speilet hver dag. Skikkelig kleint i starten, men det hjalp. I dag er jeg kjempeglad i meg selv. Selvom jeg selvfølgelig faller ned innimellom, jeg som alle andre..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.