5 ting det er ikke lurt å si til en som sliter psykisk

Categories Livet som det er
Som en person som stadig befinner seg på begge sider av barrikaden- både som coach og en som har «issues», treffer jeg stadig folk som har utrolig lite forståelse for hva det innebærer å slite psykisk. De kan i sin tur ha utfordringer på denne planen selv, men allikevel, mangle empatiske evner kombinert med et sterkt ønske om å hjelpe andre. Det som virker smart, kan være helt feil, så derfor kom denne artikkelen. Den er subjektiv og baseres på egne opplevelser, så dersom noen føler seg truffet er det bare å beklage, eventuelt å gå litt i seg selv.
Ta deg sammen!
Det er ikke sjeldent jeg får høre dette. Jeg må innrømme at jeg har sagt dette selv til mange. Dette er frasen som IKKE VIRKER. Hvorfor? Fordi at det handler ikke om manglende vilje eller latskap, eller egoisme som noen hevder. Dette handler om psykiske problemer. Det hjelper ikke å si til seg selv «kom igjen, stå opp» når en er rammet av hardt depresjon og ikke klarer å stå opp om morgenen. Det går heller ikke an å si dette til seg selv når angst anfallet nærmer seg og hele kroppen blir involvert og nærmest ikke kan styres. Så dere, ta dere sammen og glem denne frasen.
Du ser ikke syk ut
Dette er en klassiker. Love it, helt seriøst. Ja, jeg ser ikke syk ut. Jeg poster selfies og treningsbilder, jeg drar faktisk ut. Hvordan skal jeg se ut for å bli tatt på alvor? Skal jeg bli blek med poser under øynene? Eller ustelt på håret og i utvaskede joggebukser? Dersom du tror det så vet du svært lite om meg. Kanskje den perfekte kroppen min er resultatet av hard trening som igjen er resultatet av helseangst? Kanskje sminken min hjeper meg å tørre å gå ut blant folk? Kanskje jeg føler meg avkledd når jeg ikke bruker den? Vær så snill la vær å kommenter.
Mange sliter med det samme
Ja, det vet jeg, men alle vi er unike, så det hjelper lite å høre at det er «mange» der ute som har «det samme». For meg virker det som et slags bagatellisering av det faktum at jeg har noe å jobbe med. Det gjør situasjonen alminnelig, på lik linje med influensa eller høstens forkjølelse. Jeg kan love deg at det er mye mer enn forkjølelse, så vær så snill la vær å kommentere.
Du er jo sterk!
Ja, jeg er sterk. Om det var slik at kun svake mennesker fikk psykiske utfordringer, kunne det kanskje vært enklere, og kunne forebygges. Sannheten er at alle kan få psykiske plager, sterke enn vel som svake. Så ikke få meg til å føle skyld i det at jeg var ikke «sterk nok», kanskje jeg har vært for sterk for lenge.
Det går over
Ja, heldigvis går det meste i livet over. Samtidig, hvor mye vet du årsaken til det at jeg sliter? Kanskje, går det bra, kanskje går det over, kanskje trenger jeg litt hjelp til at det skal gå over, kanskje trenger jeg mye hjelp. Jeg vet dette, men når du sier dette, begynner jeg å bli urolig om at det tar lang tid og enda ikke «gikk over». Vær så snill, dersom du ikke ha noe å si, ikke si noe som helst. Hold handa mi, gi meg en klem, lytt til meg, eller bare ikke berør tema. Jeg er den samme, jeg har ikke forandret meg, bare akkurat nå har jeg noe ekstra å jobbe med i livet mitt.
4 kommentarer

4 thoughts on “5 ting det er ikke lurt å si til en som sliter psykisk

  1. Flott skrevet ! Sliter selv psykisk. Lurer ofte på om demonene er ekte, eller ikke!
    Føler at det ble verre, etter jeg søkte hjelp av en spiritist.
    Tror det hjelper å be noen ganger. Fordi da gir demonene liksom opp.
    Klem

    1. Uff det må.være slitsomt. Håper du kan snakke med noen og få hjelp. Det verste med å se syner er at man.blir i tvil hva er galt og hva er sant. Jeg så det også. Min psykolog sa det er normalt! Når hjernen er i ulade

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.