HØSTENS FYLTE PAPRIKA

Categories Matlaging
paprika
Høsten er tiden for sunne retter siden kroppen vår trenger sårt vitaminer nå når sola forsvinner og frukt og grønnsaker ikke frister å spise så mye. Jeg legger merke til at mange tyr til junkfood (inkludert denne Heksa her) og søte saker for å holde energien oppe.
Derfor foreslår jeg oppskrifta på en sunn, men yummy rett som kan fylle på vitamin lagrene hos mine lesere.
Fylte paprika kan egentlig fylles med hva som helst, men jeg foretrekker min bestemor sin oppskrift og bruker ris, kjøttdeig, krydder og dill til fyll.
Dette trenger du (2 porsjoner):
4 mellomstore paprika
2 kopp ris
400 g kjøttdeig 
Gurkemeie, piffikrydder, hvitløkspulver, dill
1/2 gl seterrømme 
Slik går du frem:
Vask paprika og skjær ut innsiden, Skjær av toppen og litt på bunn slik at den blir stødig. Pass på å ikke lage hull i bunnen-
Kok opp ris med salt og krydder.
Stek kjøttdeig i panne, smak til med salt og krydder.
Tilsett fersk dill, rør om.
Fyll paprika opp, sett den i ildfast form, tilsett rømme på toppen og hell litt vann på bunn av formen.
Stek i ovnen ved ca 170 grader i 50 minutter.
Paprikaen skal være myk.
Serveres med fersk rømme eller soppsaus.
signatur
2 kommentarer

2 thoughts on “HØSTENS FYLTE PAPRIKA

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.