NORSK NAVN ÅPNER MANGE DØRER

Categories Blogg
natur
I dag om morgenen fikk jeg melding fra en polsk gutt som jeg chatter med på Snap. Han skrev at han strever med Tinder dating her i Norge. Når han er i hjemlandet så får han hundrevis av match per uke, men her i Norge er det kanskje bare en. Han lurte på om dette har med hans utenlandske navn å gjøre. Jeg hadde ikke noe annet svar enn å bekrefte dette.
Jeg opplevde det å streve masse med navnet mitt. Ikke at fornavnet var vanskelig, men det gjorde at de fleste skjønte med en gang at jeg ikke var norsk, Med alle konsekvenser det innebærer. Verst var det med mitt etternavn som var ganske vanskelig for nordmenn å uttale. Da jeg giftet meg byttet jeg etternavn til polsk etter ektemannen min, og det ble enda vanskeligere. Folk som ikke kjente meg hadde ingen anelse om at jeg er ikke norsk. Men med en gang de så navnet mitt viste de sine fordommer og forventninger.
– Oj, du ser jo ikke russisk ut!
– Hmm… forstår du hva jeg sier?
– Du snakker bra norsk til å være russisk!
Men mest av alt strevet jeg med å finne meg jobb. Jeg husker ikke hvor mange søknader jeg har sendt ut. Kanskje noe rundt hundre. Men jeg fikk sjeldent napp. Om jeg fikk det så første spørsmål var om hvor bra jeg behersker norsk. Noen spurte også om jeg forstår norsk kultur og samfunn. Det var ganske vanlige spørsmål å stille, men jeg syntes det var litt ubekvemt å svare på de.
Slik plagdes jeg i flere år før jeg traff en ærlig og klok norsk mann som rådet meg rett ut å bytte navn. Slik det var. Så det gjorde jeg. Jeg tok et helt vanlig norsk navn som lignet mitt opprinnelige navn, samt helt vanlig norsk etternavn.
Utrolig nok endret situasjon seg drastisk. Jeg fikk svar på nesten alle mine søknader! Med god utdannelse og norsk navn fikk jeg inngangsbillett til flere solide jobber. Raskt fikk jeg meg drømmejobb. Folk som møtte meg reagerte ikke på noe måte på mitt navn og trodde jeg var norsk. Det ble lettere å snakke med folk og date også. Jeg følte som om jeg har skutt gullfuglen.
Nå sitter datteren min her med russisk navn og polsk etternavn og forteller meg at hun kommer aldri til å bytte navnet sitt. Jeg er ganske usikker om dette. Det vil hun nok gjøre dersom situasjonen i samfunnet ikke endrer seg. Det er slik at norsk navn åpner mange dører og jeg tenker av og til om det var smart avgjørelse av meg å gi datteren min et russisk navn.
Hva mener dere?
signatur

 

2 kommentarer

2 thoughts on “NORSK NAVN ÅPNER MANGE DØRER

  1. Din datter føler nok at navnet er en del av hennes identitet og at det ikke vil føles rett å bytte det bort. Hun har den fordelen framfor deg at hun er født og oppvokst i Norge, snakker uten aksent og kommer til å få vitnemål fra norsk grunnskole og videregående skole. Hennes og din fordel er at dere ser norsk ut, i motsetning til mine som ikke på den måten kan skjule sitt utenlandske opphav. Personlig syns jeg Irina er et nydelig navn, men jeg liker navn som ikke alle har.

    Det er trist at utenlansk navn eller utseende skal gi problemer med å finne jobb feks. Det burde være faglige kvalifikasjoner som betyr noe. Ikke om du heter Irina eller Malin, om du kommer fra Syria eller fra Norge.

    Jeg visste heller ikke at du hadde endret fornavnet ditt, trodde Lena var fødenavnet ditt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.