Burde Norge stoppe utbetaling av barnetrygd til barn som bor i utlandet?

Categories Mammalivet

 

Nå på morgenen har jeg lest diskusjoner rundt forslaget om å stoppe utbetaling av barnetrygd til barn som ikke bor i Norge. Jeg mener det er ganske fornuftig. Ikke at folk som jobber og betaler skatt skal fratas mulighet å forsørge barna sine, men fordi at det blir ganske urettferdig på sikt. Slik det er nå. Jeg som alenemor får utvidet barnetrygd. Samtidig får jeg skattelette. Dette gjør at vi får hverdagen gå rundt her, enda vi er to stykk som lever for en lønn. Da dattera mi er tolv år gammel og regnes som voksen ved flere reiser, restauranter og klær og sko koster like mye som mine. Så barnetrygden kommer godt med. Siden vi bor her.
Om jeg valgte å sende barnetrygden til Russland istedenfor skulle det ikke blitt 1900kr, men 19000 rubler. Altså ti ganger mer. Man kan ikke kjøpe gull og grønne skoger for denne summen der oppe, men til sammenligning tjener min søster som jobber som lege 7000 rubler per måned, noe som tilsvarer 700kr. Da blir plutselig barnetrygden min en betydelig sum som kan forsørge både min søster og ungen der. Ikke at noe er galt i dette, men er det riktig?
Jeg kjenner en del utlendinger som får både skattelette og barnetrygd mens barna ikke bor i Norge. Da får de sende betydelige summer til barna sine i utlandet slik at barna får leve et skikkelig bra liv. Det kan ikke sammenlignes med det vi kan kjøpe for samme summen her i Norge. Ikke tenk at jeg er misunnelig og sur kjerring nå, men jeg synes dette ikke er helt riktig. Barnetrygd skal sikre bedre vilkår for barna i Norge. Derfor er det naturlig at den vil bli gitt til barna som oppholder seg i Norge. De som jobber her i landet og vil hjelpe familiene sine, kan gjøre dette ved å få skattelette og sende disse pengene bortover.
Hva synes dere om forslaget? Er det rettferdig slik som det er nå?
4 kommentarer

4 thoughts on “Burde Norge stoppe utbetaling av barnetrygd til barn som bor i utlandet?

  1. Jeg synes barnetrygden skal være forbeholdt barn bosatt i Norge. Dessuten bør den økes, – den er altfor lav. Nå har ikke jeg mindreårige barn, men altså; den barnetrygden er vel stort sett det den var da jeg fikk den. De økte den vel litt i år da, men ikke nok.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.