NÅR NABOEN HAR PYNTET FOR TIDLIG TIL JUL

Categories Blogg, Hverdagen
En oktoberkveld dro jeg ut for å kaste søppel og så dette: Masse julelys på balkongen til naboen! Jeg stod helt lamslått av stille raseri mens jeg la merke til at det også var et juletre i vinduet hans!
Hvem som pynter for fullt til jul i slutten av oktober? Det er ren skandale! Jul er skapt for å nyte den. Det er liksom ingen som spiser dessert før man kommet seg gjennom middagen. Men det finnes folk som hopper rett på desserten da!
Jeg føler at slike folk ødelegger jula på en måte. Hvis man starter med pynt og juletre i oktober, så blir man pisslei av jula i desember. Det er så mye julemat overalt at man går lei. Derfor pynter jeg ikke før advent. Og godt er det.
Men samtidig er det så trist og mørkt nå i november at jeg skjønner at folk vil pynte litt opp tilværelsen og kose seg med julelys og noe flott å glede seg til. Ikke noe galt i dette.
Så jeg kastet søppelet mitt og listet meg hjem som en Grinch til den upyntete leiligheten min. Julepynt får vente sin tur til desember.
Hva med dere?
signatur
20 kommentarer

20 thoughts on “NÅR NABOEN HAR PYNTET FOR TIDLIG TIL JUL

  1. Jeg synes folk får gjøre som de vil, så gjør jeg som jeg vil. Jeg pynter ikke før desember er begynt. Noen mennesker tar helt av veldig tidlig, men det er kanskje ikke så rart i våre dager når butikkene begynner tidlig i oktober. Ekstra stor kjærlighet til juleglitter? Det som nok kan bli irriterende, er masse julelys som står og blinker hos naboen om man selv har vinduer som det er veldig synlig i. Jeg elsker julemarsipanen til Nidar, men ligger helt unna til siste uken før jul. Her er det selvkontroll. 😁Det hjelper ikke at det blir priskrig heller, jeg spiser ikke noe før tiden er riktig for meg.

  2. Synes det må være opp til hver enkelt. Synes at vis naboen din har pynta opp til jul i oktober så er det hans valg og det har du egentlig ikke noe med, så bli rasende for noe slik det er bare tull…Jeg begynner å høre på julemusikk i oktober og begynner på julgave handling i august, skal jeg da bli “slaktet”? At noen velger å pynte til jul i SITT HJEM, betyr ikke det at de ødelegger jula, og da må jeg nesten spørre; har du ikke viktigere ting å gjøre enn å blande deg inn i noe du ikke har noe med? Det blir egentlig for dumt i mine øyne. Du lager på en måte drama der det ikke er noe grunn for det…Er det rart det er krig i verden om man skal tenke slik….

    1. Det var nå litt komisk innlegg for det første. For det andre er norsk jul slitsom og masete nemlig pga folk som styrer så mye med den. Vil spørre slike folk i sin tur om de har noe annet å gjøre enn å vente på jula siden august 🤷‍♀️

      1. Ja ikke sant? Skal det fortsette slik, blir det snart at folk har jul på sommeren fordi de pynter for tidligere og tidligere. Jeg elsker jul og juleforberedelser, men alt til sin riktige tid. Julegaver og kalendergaver kjøper jeg hele året og trenger ikke stresse helt oppunder jul + at jeg får fordelt utgiftene.

  3. Haha, jeg kjenner det litt igjen, faktisk. Ikke mot naboer, men mot butikkene. Kunne vi få lov til å nyte halloween i fred først, liksom, før nissene kommer frem overalt? 🙂 Jeg har halloweenpynten (eller egentlig høstpynt) fremme frem til omtrent nå, og jeg tenker jeg begynner å pynte til jul i kveld. Da er det klart til 1. desember, og jeg kan sette på årets første julefilm med god samvittighet. 😀

  4. Her i huset er det nesten ikke jul, verken oktober, november eller desember 😀 Før har jeg hatt julekalender på bloggen, med rottene mine du vet 🙂 Men orker ikke i år, for mye som har skjedd siste tiden, for lite energi. Er hyggelig med litt pynt i gatene, men helst ikke for tidlig 🙂

  5. Her kommer adventsstaken, julestjernen til vinduet og adventskalenderen opp og fram 1. desember, men juletreet blir tradisjonen tro ikke pyntet før på lille julaften. Det plager imidlertid ikke meg at naboen har hengt julelys på trær og busker i hagen i en måned allerede. Så lenge bedriftene har julebord i november, er jo stemningen satt uansett, og november er så trist og mørk fra før at det ikke gjør meg noe å få på plass litt flere utelys. Men foreløpig har jeg hverken lagd gløgg, småkaker eller pakket inn julepresanger, og julemusikken er fremdeles pakket ned, så får andre gjøre som det passer dem 🙂

  6. Vet ikke om jeg bryr meg så mye om hva naboen gjør hos seg, har ikke tenkt så mye over det. Men kan jo bli litt tidlig jula starter generelt i samfunnet. Julemusikk i butikker feks. Håper du har fine dager <3

  7. De som pynter for tidlig, blir lei julestæsj og snakker om å rydde bort jul og juletre 2.juldag. Når jula i realiteten faktisk akkurat er begynt.

    Jeg er veldig bevisst på å skille mellom advent og jul. Pynter til advent til 1.des eller 1.søndag i advent (det som kommer først) og så til jul helgen før julaften. Da kan jeg nyte julepynt osv fram til 20.dag jul som er 13.jan.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.