NÅR DET Å VÆRE HJEMME ER VERRE ENN CORONA?

Categories Blogg
Påske
Snart skal barnehagene og småtrinn åpnes igjen. Jeg må si rett ut at jeg er veldig glad for at mitt barn er på syvende trinn og vi har en stund til hun skal starte på skolen. Men jeg gruer meg til denne dagen. Fordi at jeg skal ikke få fred en eneste dag. Jeg vil be henne vaske hendene med en gang hun kommer hjem, dusje og skifte klær. Jeg vil måle temperatur på henne og passe på at hun får astmamedisinen sin. Fordi at vi begge er i risikogruppe og jeg er utrolig redd for å få corona som er kjent for å forårsake skikkelig lungesykdom.
Både meg og Irina har opplevd kraftige lungebetennelser som startet som vanlig forkjølelse. En filleting. Som eskalerte til skikkelige pustevansker, hoste og feber over 40. Jeg gikk med stille lungebetennelse som visste seg å svekke lungene mine og ga meg nedsatt lungekapasitet.
Derfor er corona er det siste jeg vil pådra meg akkurat nå.
Jeg støtter ikke det at barnehagene og skolene skal åpnes nå. Vi har ikke nådd corona toppen og enkelt og greit gambler vi med noen sine liv akkurat nå.
Begrunnelse for gjenåpning var at mange sårbare barn har det veldig fælt hjemme. Så fælt at det er farligere for dem å være hjemme med foreldrene sine enn å være ute på skolen og pådra seg smitte. Dette synes jeg er veldig trist, og det som vi feiet under teppet. Noe som Corona gjorde veldig synlig.
Jeg forstår godt at vi må ta hensyn til disse barna, men jeg tenker at det er noe vi skylder dem. Å se dem også i tiden når corona er ikke her. Se og innrømme at det finnes en gruppe barn som har det fælt hjemme. Se dette ikke bare når alle andre har det fælt også, men også utenom.
Ellers blir det tøffe uker med skole gjenåpning når jeg ikke får fred fra angsten min et eneste sekund.
Hva synes dere om tiltakene og gjenåpning av skoler og barnehager?
signatur

 

4 kommentarer

4 thoughts on “NÅR DET Å VÆRE HJEMME ER VERRE ENN CORONA?

  1. Med det som utgangspunkt at jeg er uenig i hele måten covid-19 blir håndtert her til lands, mener jeg i tilfellet med skoler/barnehager at de bør åpne, men at de som er trolig til å bli alvorlig syke ved smitte fortsetter med hjemmeundervisning.

  2. Jeg er veldig enig med deg i alt du skriver her. Ev. kan dere kanskje få en legeerklæring på at datteren din tilhører den gruppen barn som bør bli hjemme når den tiden kommer?

    Når det gjelder de sårbare barna, er jeg helt enig med deg i at de bør vi se til vanlig også. “Koronaferien” har tross alt ikke vart lenger enn en vanlig sommerferie, og ved ordinær ferieavvikling er det ingen som snakker om dem i media. Slik som hjemmesituasjonen til noen av disse bekrives, lurer jeg seriøst på om de burde bo hjemme i det hele tatt. Hele situasjonen høres temmelig uholdbar ut, selv om de går på skolen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.