HVOR MANGE VIL DØ NÅ I DETTE KAOSET?

Categories Blogg
rosa kjole
Kjole HM
Jeg ringte legesenteret mitt for noen dagen siden fordi at jeg hadde tung pust, og den var ikke korona betinget. I det siste slet jeg med hjerteflimmer og på min legekontroll fikk jeg beskjed at jeg kanskje bør henvises for Holter undersøkelse. Men nå var legesenteret stengt med mistanke om korona smitte. Dette skjønner jeg godt. Jeg hadde telefon time med vikar for min fastlege og fikk noe hjelp, men langt ifra den hjelpen jeg skulle ha hatt.
Nå går jeg rundt med masse hjerteflimmer denne uke og grøsser av tanken at det finnes flere folk der ute som trenger akutt hjelp og kanskje ikke vil få den. Hvor mange blir det som dør som følge av kaoset og det at det er underbemanning på legesentre og sykehus nå? Folk som dør av helt andre årsaker enn korona?
Hva synes dere om dette? Eller jeg er litt på bærtur?

 

signatur

2 kommentarer

2 thoughts on “HVOR MANGE VIL DØ NÅ I DETTE KAOSET?

  1. Nei, du er slett ikke på bærtur, kjære deg <3 Jeg er bekymret for akkurat det samme, og det er det mange eksperter som også er. Hvis man f.eks. får hjerteinfarkt og ambulansen bruker 30-40 minutter på å komme fram istedenfor 8 minutter, kan det være for sent for den pasienten 🙁 Vi må bare håpe at vi vinner kappløpet mot tiden, og at alle er med på fellesdugnaden for å få dette til. Selv er jeg livredd for å føde prematurt, for premature barn har svake lunger, og hvor trygt er det da å ligge på nyfødtintensiv med lungevirus svevende rundt i korridorene? Og hva om alle ekspertene på nyfødtmedisin er satt ut av spill? Jeg grøsser bare ved tanken. Jeg har dessuten vært vitne til at to venninner har dødd ifbm. fødsel i land med svangerksapsomsorgen midlertidig i knestående (ett var krigsherjet og ett var i økonomisk krise), så jeg vet hvor mye et velfungerende helsevesen kan ha å si i kritiske situasjoner. Men det er ikke annet å gjøre enn å være enda mer forsiktig enn jeg ellers ville vært for å unngå å trigge for tidlig fødsel, og be til alle gode makter om at dette skal skal gå bra, tross alt. Håper du også har lært deg noen småtriks for å holde helseutfordringene dine i sjakk mens dette pågår, og at Irina er blitt frisk igjen av forkjølelsen! Og husk at det ikke er sykelig angst å føle på litt redsel nå – det handler først og fremst om overlevelsesinstinkt. Jeg er mer bekymret for dem som ikke er redde, for det kan føre til risikoadferd som setter oss alle i fare. Lag deg en god og så koselig søndag som du kan!

    1. Oi visste ikke du er på vei. Så koselig. Ja jeg tenkte og at flere kvinner kanskje må føde hjemme. Off da. Men ikke bekymre deg for stress trigger også rier. Masse lykke til

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.