Livet ER urettferdig uansett hvor mye dette irriterer deg

Categories Hverdagen
Foto: RÅ Foto
På onsdagen postet jeg et innlegg om min mening om det å bli organdonor. Så klart hadde den reaksjoner. Jeg er egoistisk og jeg fortjener ikke bli reddet om jeg blir syk og diverse greier som folk med svær rettferdighetssans lirer fra seg når dem føler at noe er urettferdig. Og vet du hva: Jeg forstår dere kjempegodt. Dere som er så sure og mener jeg ikke burde være ærlig om mine valg.
 Det føles utrolig urettferdig at noen ikke gidder å donere sine friske innvollene mens andre skal donere og berge denne egoistiske selvgode drittsekken fra døden. Mens andre kanskje fortjener dette mer?
Saken er at jeg har og gedigen rettferdighetssans. Den får meg til å grine om noe er urettferdig eller heller rope og slå om jeg føler at det absolutt ikke burde være slik!
Men til deres og min skuffelse må jeg meddele at livet ER urettferdig generelt. Sånn er det bare. Om dere blir sure nå igjen så her er noen spørsmål til dere til å reflektere over.
– Er det rettferdig at jeg ikke ønsker flere barn, men blir gravid tross prevensjon og min voksne alder og tar abort mens nabodama på 25 med hus, god jobb, mann og med livets største ønske om å bli mor er ufrivillig barnløs?
– Er det rettferdig at du spiser sunt, trener og passer på kroppen som bare du kan, men får kreft og naboen din drikker og fester, røyker og spiser junkfood, men lever til 90 uten eneste sykdom?
– Er det rettferdig at du ikke røyker eller drikker, passer på kostholdet og trener, men dør og de friske organene dine vil bli gitt til en som drakk hele livet og skadet kroppen sin, men fikk leve lenger enn deg og fikk alle de friske organene dine?
– Er det rettferdig at vi sitter her i Norge og syter over det at vi spiser for mye kjøtt mens folk andre delen av verden dør av sult?
Denne lista her er uendelig. Noe kan vi regulere i samfunnet til at dette blir noenlunde rettferdig, og noe kan vi ikke gjøre rettferdig. Sånn er det bare. Uansett hvor mye vi prøver går det ikke an. Samt at rettferdighets forståelsen varierer fra folk til folk. Livet ER urettferdig og KAN IKKE kontrolleres. Slutt å rope og bruke energi på dette!
XOXO Tastaturheks
8 kommentarer

8 thoughts on “Livet ER urettferdig uansett hvor mye dette irriterer deg

  1. Det er vel også sånn at når man velger å skrive ut sine meninger og sterke følelser, så må man forvente å få litt pes. Det er en naturlov 🙂 Men man skal ikke godta det likevel. Ikke alle skjønner ideologien. De bare leser og lar seg provosere. Det betyr vel bare at du traff en nerve. De fortsetter å lese likevel. Det er bra å skape engasjement 🙂

  2. Helt enig med deg om at livet er urettferdig til tider og det må vi faktisk bare lære oss å leve med. Joda, det er kjipt mange ganger, men det er sånn det er.
    Det er viktig å finne de små (og store) gledene der vi kan og nyte livet så lenge vi har det 🙂

  3. Du er så hærlig i dine skrevne ord:) Har fulgt deg en liten stund, og fikk med meg blind date, og jeg som kristen reagerte at dere ble satt sammen når du faktisk ikke delte troen til han som du datet på tv. Så all hell og lykke til deg:) Måtte den rette mann dukke opp:)

  4. Jeg er enig i at det er sånn det er her i livet. Livet SKJER som man sier. Alt er ikke rettferdig. Men folk driver nå på på sosiale medier og mener seg i hjel om alt mulig 😀 Sånn er det bare også…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.