KVINNELIG MISUNNELSE?

Categories Blogg
Street
Jeg har vært nå på flere kvinnegrupper (inkludert Kvinneguiden såklart) og har lest masse innlegg som handler om det å ha en yngre mann og bli gravid i voksen alder. Da jeg er i begge kategorier, så interesserer jeg meg selvfølgelig i hva de andre skriver, og hvilke erfaringer dem har.
En ting som jeg synes er veldig veldig fryktelig trist er at mange kvinner rakker ned på oss som har en yngre mann og ønsker oss barn. Det er så masse bullshit som blir skrevet at det er ikke måte på. Alt fra at vi bør takke oss selv om vi får barn med Downs til at vi har morsinstinktet som er stå stort at vi velger oss «en gutt» som partner.
I det siste sitter jeg med oppfatning over at det er misunnelse blant kvinner som rår. For det krever mot å stå for sine valg og starte alt «fra bunn av» i 40-årene. Ikke alle har helsa til dette, eller ungdommelighet og energi nok. For det er ikke bare bare å ha draget og muligheter når man bikker førti da.
Jeg blir varm i hjertet når jeg leser solskinnshistorier om kvinner som fikk mulighet å starte livet på nytt i 40-årene. Og tro meg, om jeg kunne velge, ville jeg velge å treffe mannen i mitt liv i 20-årene, gifte meg, få barn mellom 20 og 30 år og så leve lykkelig i alle våre dager. Men livet er kompliserte sak og livet vet bedre av og til. Så det ble slik at jeg ikke traff mannen i mitt liv i 20-årene. Bør jeg skyve fra meg denne muligheten for godt bare fordi jeg nærmer meg førti tallet? Eller bør jeg ta imot det livet gir meg her og nå?
Tro meg, mange velger ikke situasjonen om å stå som brud eller gravid i 40 og 50-årene. Det blir bare slik for de fleste. Fordi man fant kjærligheten. Fordi man endelig klarte å bli gravid. Fordi at man ventet i så mange år og nå gikk drømmen i oppfyllelse. Kall oss gjerne dumme og uansvarlige, desperate og you name it. Men dette er kvinnelig misunnelse og ikke noe mer. Derfor orker jeg ikke å ta hensyn til dere. Synes det er bare trist.
Er du enig i at kvinner bør støtte kvinner?
signatur
6 kommentarer

6 thoughts on “KVINNELIG MISUNNELSE?

  1. Kvinnelig misunnelse, flokkmentalitet, jantelov … Kall det hva du vil, men pent er det i alle fall ikke. De færreste tør å gå utenfor A4-normen og vil samtidig sørge for at ingen andre gjør det heller for å rettferdiggjøre sine egne valg og selvpålagte begrensninger. Da faren min fikk sitt yngste barn i en alder av 50, ble han overrasket over hvor oppbrakte enkelte tydeligvis ble, som om de skulle ha en høyere rettsorden på sin side, så det er ikke bare kvinner som får kjenne på dette. Forskjellen er imidlertid den at han bare ristet på hodet og lot være å bry seg med disse forståsegpåerne, og der tror jeg vi kvinner har mye å lære. Ikke la disse surmulerne få lov til å forsure lykken din <3 Som en av mine ekser alltid sa så fint: "Just walk away!" Jeg heier på deg 🙂

  2. Etter min mening er det mange pluss med en yngre mann (min egen inkludert) men uansett aldersforskjell den ene eller den andre vegen, så bør den ikke være alt for stor. De som mener yngre mann ikke erbra, er sikkert bare missunnelige.

    Tidspunktet man finner “the only one” varieter. Noen er sammen fra tenårene og livet ut. Andre blir for evig ungkar eller kvinne. De fleste havner et sted imellom disse ytterpunktene. Og det fine er at forelskelse og kjærlighet kan komme i alle stadier av livet, enten man er 20, 30, 40 eller 70 år. Er det ikke fint? Kjærlighet er jo det aller vakreste i livet.

    For kroppen er det nok best og enklest å bli gravid i 20års alderen. Men en kvinne i 40 årene er langt yngre og i bedre form til graviditet og fødsel enn mor- og bestemor generasjonen var. Noen syns det er toppen å bli mor da og ønsker det inderlig andre føler de er ferdig med småbarns perioden i livet når kommer i den alderen. Alle synspunkter må respekteres. Men poenget er at det må være et personlig valg for hver kvinne og hvert par hva de ønsker.

  3. Jeg fatter ikke at du orker å bruke av din tid på sånne kvinnegrupper når du opplever så mye negativt der. Som barn og ung oppleves jentene som klikkete. Og baksnakking og utfrysing er en del av hverdagen, en jenteting som ikke er noe å være stolt av. Simpelt, og dessverre typisk for mange jenter. Dessverre slutter det ikke når de trår inn i voksenlivet. De bare fortsetter i såkalte kvinnegrupper. Gruppene hadde nok et opprinnelig mål om at vi kvinner skulle være solidariske og støtte hverandre, men dessverre fortsetter mange kvinner med det samme som da de var yngre. For noen blir dessverre aldri voksne kan det se ut som.
    Det er mye bra også i disse gruppene, det skal jeg innrømme. Men det negative trekker ned, og gjør at jeg i alle fall velger å trekke meg bort og bruke tiden på noe som heller gir positivitet, energi og glede! Negativ energi har jeg ikke bruk for.
    Og hvis du faktisk har lyst å bli gravid og sette et barn til verden, så anbefaler jeg deg også å fylle dagene med positivitet, og ikke noe som gjør kroppen sliten, nemlig de negative vibbene. Da har du best forutsetning for at alt skal ende bra ❤

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.