Tre hovedgrunn for at du er kronisk singel

Categories Finne den rette
Foto: RÅ Foto
Jeg skrev i forrige uke om kronisk single. Det var lite kommentarer på bloggen, men ganske mange på snap og Instagram. Derfor tenker jeg at det er et aktuelt tema å fortsette å skrive om.
Her vil jeg nevne tre hovedgrunn som psykolog Peder Kjøs forteller om.
Dårlig selvbilde
Når man har dårlig selvbilde grunnet opplevd svikt eller mobbing, får man en slik følelse at man er ikke verdt å elske slik man er. Det kan vises i flere ting. Jeg har møtt folk som var single utelukkende på grunn av så dårlig selvtillit, og hovedtrekk hos dem var at de krevde masse bekreftelse. Dette følger som regel til at man blir ganske klengete, og masete, samt sjalusi kan komme inni bildet. Med andre ord, trenger man ekstremt masse bekreftelse og trygging. All the time. Det er ikke bare bare å stå i et slik forhold. Eventuelt, kan man bryte ut av forholdet før det ble noe seriøst fordi at man føler at han eller henne ikke fortjener godt forhold med oppegående ressurssterk menneske.
Vansker med tilknytning
Annen grunn for at man kan ende opp som kronisk singel er at en sliter med å knytte seg til partneren. Dette bunner i at man tidligere opplevde svikt eller observerte svikt hos noen. Jeg har fått kommentarer fra flere om at de opplevde at noen i familien var utro eller venninne gikk fra mannen og lignende. Med andre ord sitter man der og venter hele tiden at partneren vil svikte en, blir utro eller skal servere noe dritt til deg. Såklart blir det vanskelig å skape noe forhold. Enkelte velger å avstå fra forhold i det hele tatt.
Dårlig selvbilde kombinert med vansker med tilknytning
Den tredje grunnen er vel verst (etter min mening): Man strever med både dårlig selvbilde og stoler ikke på partneren. Det er vanskelig å overkomme da man hverken har det bra med seg selv eller med noen. Det er min grunn for at jeg er singel. Dessverre, siden det er ganske kjipt.
Jeg ble mobbet på skole i  barndommen og traff senere menn som påpekte mine skavanker. Dette hjalp ikke noe særlig på selvbildet. I flere år var jeg misfornøyd med meg selv og strebet etter å være den perfekte plettfrie Lena. Jeg ble ikke elsket høyere uansett hvor perfekt jeg var. Jeg krevde bekreftelse og den kjærlighet jeg ikke hadde for meg selv fra kjærestene mine. De klarte aldri å gi meg nok. Jeg krevde bare mer og mer. Samtidig forventet jeg bare det verste av menn. Det gjør jeg jo fortsatt.
Akkurat nå har jeg jobbet meg gjennom dårlig selvbilde, og jeg allerede kjenner på bedring. Jeg blir ikke klengete nå og gir gjerne rom til datene mine, samt ønsker privat frihet også. Men tilknytning har jeg lang vei å gå med.
  Deres tanker om saken? Stemmer det?
XOXO Tastaturheks
2 kommentarer

2 thoughts on “Tre hovedgrunn for at du er kronisk singel

  1. Høres veldig riktig ut det. Jeg hadde også dårlig selvbilde / selvtillit før. Jeg hadde generelt god selvtillit, men ikke i forhold til gutter /menn. Det kom seg etterhvert 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.