DERFOR SYNES JEG AT KNASK ELLER KNEP ER SUNT FOR BARNET MITT!

Categories Mammalivet
.knask
…og dette gir henne mulighet til å utvikle hennes sosial kompetanse
Halloween er et omstridt tema. Jeg leser i sosiale media alt fra det å gå julebukk og støtte norsk tradisjon istedenfor amerikansk, til at det er bedre å lage Hallo-venn og fokusere på vennskap og kle seg ut i «snille» klær. Jeg som er både pedagog og mor mener at det er ikke er selve Halloween som er et problem, men det vi gjør den til. Det menes ofte at det er negativt å kle seg ut i skumle klær og booste vold som tema på en slik festdag. Samtidig som det å gå fra hus til hus og “mase” om godteri og true med å gjøre noe slemt tilbake dersom man ikke får slik man vil, er pedagogisk ukorrekt. Jeg er forholdsvis enig i dette, men denne festen er utrolig moro for barna. Så jeg sitter her med et spørsmål.
Reflekterer barna våre like mye over formålet med Halloween slik som vi gjør? 
Kanskje det bare er gøy for dem?
 
Halloween er en overgangsfest mellom sommer og vinter. Et velkommen til vinteren og et farvel til sommeren. Sommeren går i vinterdvale og fortjener en takk med ønsker om en fruktbar gjenkomst. Altså en urgammel takksigelsesfest. I eldre norrøn tradisjon og keltisk folketro er Halloween en nyttårsmarkering (Kilde Her) 
Derfor er det viktig å forklare for barna hvorfor man startet å feire Halloween, samt forklare dem at festen har et karnevalspreg og at så mange velger å kle seg ut i zombie og heksedrakter er fordi at på denne dagen tenkte man at de døde kom tilbake til verden og de skulle få noe mat og godter. Formålet med å kle seg ut er egentlig ikke å skremme folk for å få dem til å dele ut godteri, men for å skremme vekk “det onde” og forskjellig trolldom. Noe som har et eventyrspreg ved seg,
Så, til det å gå knask eller knep….
– Hvorfor mener jeg det kan være sunt for mitt barn og kan hjelpe henne å utvikle sosial kompetanse. Her er mine tanker:
MULIGHET FOR Å SNAKKE OM HVORDAN SPØRRE ANDRE PENT
Det er god trening. Hvor ofte må barna spørre om noe hos fremmede voksne? Noe de må spørre pent om og bruke sosiale ferdigheter for å få belønning? Det er ikke ofte man møter slike utfordringer i hverdagen. Så hvorfor ikke bruke knask eller knep som den muligheten det gir? Jeg kommer til å snakke med barnet mitt om det å spørre pent, men interessant og fortelle noe morsomt for å imponere andre, samt takke pent for det man får.
MULIGHET PÅ Å ØVE Å TA KONTAKT MED DE ANDRE
Jeg har et engstelig barn som ellers tar sjeldent kontakt med andre voksne. Uten at hun må. Men Halloween er jo gøy og hun går sammen med de andre. Så da er terskelen for å ta kontakt med andre voksne mye lavere. Det er god mulighet til å oppfordre barnet om å snakke og fortelle noe til voksne. Og rose barnet for at hun klarte det.
MULIGHET FOR SOSIALT SAMVÆR MED ANDRE BARN
Når barna samles etter skolen og finner på noe sammen er bare sunt. Her må de gjennomføre et slags prosjekt, lage avtale, planlegge og bruke kreativitet. Det er god trening på å jobbe i et team. Så jeg blir gjerne med og veileder datteren min i forberedelsesfasen.
MULIGHET FOR Å LÆRE RUTINER FOR EGEN SIKKERHET
Det å snakke med barna om sikkerhet og at man skal være forsiktig, også i møte med voksne, er viktig. Og det er en god mulighet. Jeg vil enten gå selv eller forsikre meg om at det er noen andre voksne som vil gå med barna. Og jeg vil snakke om forhold som hvordan vi bør oppføre oss om det virker utrygt.
MULIGHET FOR Å LÆRE SEG Å RESPEKTERE ANDRE
Så klart har jeg hørt om barna som oppførte seg grensebrytende på Halloween dersom de ikke fikk godteri. Da er det en fantastisk mulighet for å lære å respektere et nei, og bare si det går fint og snu i døra. Mange synes dette er brutalt og anbefaler alle å ha godteri liggende hjemme Halloween, men jeg mener bestemt at det er helt nødvendig for barna å oppleve å legge noe innsats i et prosjekt, men få nei allikevel. Så bare gå til neste hus. Dette vil styrke dem videre i livet.
MULIGHET FOR Å LÆRE SEG Å VÆRE GENERØS
Jeg vil gjerne fortelle mitt barn at dersom man selv ønsker godteri, så finnes det flere barn der ute som går med lignende prosjekter og kan ringe på vår egen dør. Så da er det greit å dele. Samt dele med dem man går knask eller knep med.
Jeg mener bestemt at dette kan være utrolig gøy dersom barna er forberedt riktig og voksne har de riktige holdninger!
Enig med meg? Hva velger dere for deres barn?

 

signatur

Bilde: Pinterest
6 kommentarer

6 thoughts on “DERFOR SYNES JEG AT KNASK ELLER KNEP ER SUNT FOR BARNET MITT!

  1. Jeg har vært med mine barn flere ganger når det har vært Halloween, og etterhvert ville de ikke gå selv, men heller holde selskap med venner hjemme.
    Jeg er ikke selv så begeistret for å ta inn utenlandske tradisjoner til landet, selv om noen jo er morsomme. Dette fordi det er handelsstanden som tjener mest på det, og fordi jeg selv ikke har ubegrenset med penger å bruke på alt mulig. I tillegg har jeg ikke helse til alt sammen. Jeg sliter med å følge med. Men det meste har gått bra til nå, heldigvis 🙂
    Og klart jeg har godteri klart når det kommer håpefulle “rampunger” på besøk 😉 Jeg setter ut lys og litt pynt også, for å vise at her er de velkomne 🙂 Og så håper jeg jo på at det faktisk kommer noen, selv om enkelte år har det ikke vært så mye. Nå er det mange barn i nabolaget, så i år kan jeg jo håpe på litt besøk 🙂
    Kos dere med denne tiden ♥

  2. I utgangspunktet er jeg i mot Halloween sånn som det har blitt her. Tigging og ugagn….i verste fall. Men det er fint å lese innlegget ditt. Veldig bra informasjon til oss alle. Får et litt annet syn på det. Takk.

  3. Selv har jeg ikke noe forhold til Halloween og feiring av den..men så klart den også kan være positiv og gøy for barn..som du skriver det blir jo litt hva man gjør ut av det..og at voksne snakker litt med barna om hvordan di skal oppføre seg … God helg til deg <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.