JULEPRESS HAR ALDRI VÆRT SÅ STORT

Categories Hverdagen
jul kilden
Jeg sitter og scroller igjennom instagram feed til de jeg følger og møter synet av ferdig pyntet juletre, pepperkakebaking og stivpyntede barn og dyr. Nå er Jula i gang for i år. Som vanlig starter det rundt disse tider, men i år var det grytidlig rett og slett. Folk startet å mase om jul allerede i oktober, rett etter Halloween. Julepress eksisterer hvert år, men i år tror jeg det er ufattelig stort.
Vi er veldig lei av corona, karantene og restriksjoner, og med tanke på hvor vi bor er ikke været topp heller. Det er grått og mørkt, så ikke rart man ønsker julelys, juletre, feiring, gaver og varm gløgg raskest mulig. Det forventes at julefeiringen får oss til å glemme om alt det vonde og komme oss gjennom den mørkeste tiden av året med noenlunde koselig stemning.
Men er det slik det kommer til å bli? Er det lurt å stresse så mye og skynde seg med alt som har med jula å gjøre?
Forventningene er store, men så godt som nesten halvparten av landet skiller seg hvert år, og arbeidsledighet øker. Skilsmisse statistikken skjøt i været nå i corona. Med alt det stresset og forventningene til perfekt jul blir det flere krangler og frustrasjon. Dårligere økonomi vil nok øke guffen stemning i huset. Konsekvensene er klare for alle.
Hvert år har jeg et inderlig ønske til hele norske samfunnet- glem julepress og julestress. Prøv å roe litt ned med alt pynting og kakebaking, og shooting av perfekte bilder. Ring heller en venn, nyt siste høstdager, stress ned og tenk at 2020 er annerledes år og det er helt greit å ha en annerledes jul.
Husk at der ute sitter det mange syke folk, eller folk som blir helt helt alene nå i jula, folk som har mistet sine nærmeste i corona, folk som ikke har nok penger til julegaver, folk som krangler med sine kjære, folk som opplever vold, foreldre som drikker mm. Så vi er veldig heldige! Som har familie, hus, julegaver og alt.
Slutt nå å stresse folkens og legge press på seg selv og andre, jula kommer uansett.
signature lena
5 kommentarer

5 thoughts on “JULEPRESS HAR ALDRI VÆRT SÅ STORT

  1. Jeg pleier ikke å stresse vanligvis heller, men i år enda mindre 🙂 Er bare her og koser meg med samboeren, og tar det med ro 🙂

  2. Jeg har hengt ut vinterlys. Dvs. julelysene jeg pyntet med i fjor. Det løfter humøret ganske mange hakk. For jeg er blant dem som sliter om høsten og vinteren. Så at julepynting og alt sånt kommer litt tidligere i år, synes jeg bare er fint. Jeg gjør som akkurat jeg har lyst til, uavhengig av hva som er in 🙂 For meg er det viktigst at det er koselig for akkurat meg 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.