NYTTIGE JULEGAVER

Categories Blogg

Nå leser jeg i pm fra ei hyggelig dame at skuffelsen på julaften var gedigen dersom hun som har gledet seg til noe spesielt fra kjæresten, fikk en dusjsåpe. Altså ikke noe fin fin dusjsåpe fra et kjent kosmetisk merke, men helt vanlige dusjsåpe fra matsjappa rett over gata. Kjæresten til vedkommende har kjøpt svindyr mobil til sin søster.

Jeg spurte mine venner om dette her var greit. Siden jeg selv er ikke norsk og selv om jeg har bodd her halve livet så tviler jeg alltid på det om jeg forstår skikk og bruk riktig. Mange sa at dette var helt okey og at mange skaffer “nyttige” gaver til sine venner og familie, Matpakker, såper og fyrstikker og andre ting som kan brukes i huset.
Jeg personlig synes at dette er greit sålenge pakken inneholder noe som personen vil garantert sette pris på. For eksempel, bestefar som elsker kaffe av bestemt merke vil nok få stor glede over en hel palle med kaffe. Men å gi dusjsåpe til kjæresten er lavmål. Det er min ærlige mening.
Gaven trenger ikke være dyr heller kan bli selvlaget, men den bør være personlig og spesiell. Jge husker godt da jeg fikk piggsko av dåværende kjæreste. Der hvor jeg bodde var det såpeglatte veier halve året, så den gaven var mye bedre enn diamantring.
Hva synes dere om sånne “nyttige” gaver? Yay eller nei?
signatur
8 kommentarer

8 thoughts on “NYTTIGE JULEGAVER

  1. Nyttige gaver er helt topp, men man må jo se anledningen og forholdet an på hva man legger i den gaven man skal gi bort. Jeg selv gir mye mer til min kjæreste enn jeg gir til min bror. Det har jo noe med relasjonen å gjøre. Og alderen. Min bror har tross alt en kone og 3 barn, som også får gaver fra meg. Så det blir jo dyrt nok egentlig 🙂

  2. Det er litt både òg. Piggsko er fint og nyttig og samtidig en ordentlig gave. Å få en billig dusjsåpe fra en som samtidig viser at han har økonomi til å kjøpe svindyre gaver til andre er ikke ok. Jeg ville følt meg lite verd, rett og slett:( Ut med han!

  3. Folk som ikke blir glad for -eller ikke trenger nyttige gaver er ofte privilligerte.. Men selvfølgelig legger man litt omtanke og noe ekstra i gaven til sin kjæreste.

  4. Nyttige gaver er helt greit så lenge det er noe mottaker ønsker eller trenger. Jeg gir ofte nyttige gaver, men ikke bare. Eller hva er egentlig en unyttig gave? Det meste er jo nyttig i grunnen. En billig dusjsåpe er greit i nissestrømpe, men ikke som julegave til kjæresten.
    Jeg ønsker meg ofte bakeutstyr og i år har jeg ønsket meg fotolampe. Om den ikke ligger under treet, kan jeg kjøpe selv på nyåret. Får sikkert mange fine gaver uansett, både nyttige og ikke fullt så nyttige. Og den beste gaven av alle, å feire jul sammen med tre av fire barn.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.