Hvorfor må jentene våre lide for skjønnhetspress helt fra spedbarnsalderen?

Categories Mammalivet, Mote og Hudpleie
Jeg blogget i går om hull i ørene på babyer, og det gikk ganske rolig for seg på bloggen mens det klikket litt på Insta hvor jeg la ut video med mine refleksjoner. Etter en stund fikk jeg flere sinte meldinger på innboksen fra mammaer som mente jeg blander meg inn for mye og til og med lager problemer der det ikke finnes problemer. Derfor tenker jeg at det er helt på plass med en liten post med refleksjoner.
Altså, jeg har en mening : Det er uakseptabelt med hull i ørene på en baby. Jeg klarer å argumentere for min mening: Det er ingen behov for øredobber for en baby. Det er helt og holdent foreldrenes påfunn og ønske. Jeg synes at barn burde kunne bestemme selv over kroppen sin, og siden babyer ikke kan samtykke, så kan man ikke utføre noe.
Det som skjer at de sinte mammaer ikke klarer å argumentere for hvorfor det er så utrolig viktig med øredobber på babyer. Slik jeg forstår det er det kun sinte utsagn på grunn av man bestemmer selv over egne barn. Dette setter jeg ikke i tvil, men har man ikke gode argumenter, kan man heller ikke bli sint på meg som sitter her og argumenterer min mening. Det er greit å være uenig også.
For meg er det å stikke hull i ørene på en jentebaby nesten det samme som drive med omskjæring av guttebabyer. Flere reagerte kraftig på denne sammenligning, men for min del er det ingen forskjell. Det er noe som bunner i tradisjoner og ønske fra foreldre, ikke noe som ungen velger selv. Dette argumenteres også ofte med at inngrepet er minimalt og ungen vil oppleve mindre smerte og ubehag som ung.
Min datter påpekte at hun ikke ønsker øredobber siden det å stikke hull i ørene minner henne om ku som ble chippet med merke i øre. Det er også noe jeg tenker på som feminist. Hvorfor må jentebabyer gjennom sånt? Ingen stikker jo hull i ørene på gutter. Hvorfor? Jo fordi at gutter kan vel ikke ønske seg hull i ørene senere. Men ingen tenker på at jentene kan angre og ikke ønske seg øredobber senere? Hvorfor må innbilte skjønnhetsidealer presses på jentene våre helt fra barndommen?
Med andre ord- her er min mening. Håper de sinte mammaer kan slappe litt av og stå for sine avgjørelser for sine barn uten å angripe dem som mener noe annerledes.
XOXO Tastaturheks
2 kommentarer

2 thoughts on “Hvorfor må jentene våre lide for skjønnhetspress helt fra spedbarnsalderen?

  1. Veldig enig. Hull i ørene er tull på så små barn, enten det er jenter eller gutter. Her i gården har vi aldersregel for sånt. For det første må barnet ønske seg hull i ørene, og for det andre godtas det ikke fra mammaen før etter en viss alder. Grensa her gikk ved 12 år. Jeg fikk selv lov da jeg var 12, og den aldersgrensen videreførte jeg til min datter 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.