Om røykere burde isoleres?

Categories Blogg
For noen uker siden så jeg dette herlige skiltet i noen av humoristiske gruppene på Facebook. Da streifet en tanke meg, og tanken var slik:
Hvorfor kunne vi ikke skaffe plasser hvor røykere kunne ta seg et røyk slik at de slipper å både å irriteres selv og irritere og forgifte andre?
Det ble en heftig diskusjon i gruppa såklart hvor røykere var minst like agressive som ikke-røykere. Røykere påpekte at dem ikke ønsker å separeres fra resten av samfunnet. De har samme krav på å sitte blant folk og ta seg et sig en lørdagskveld. Om røykere skal jages og shames så bør alle som bruker parfyme overdrevent vel gjøre det også.
Ikke-røykere påpekte at dem vil ha fred fra giften og vil ikke inhalere den så det skulle bare mangle at røykere burde isoleres mens dem sitter med røyken sin. Frisk luft er for alle da!
Jeg mener at det skulle være fryktelig trist om jeg skulle vært en røyker og skulle shames big time for uvanen min. Det er ganske belastende i seg selv å røyke: man bruker masse penger, lukter vondt og pådrar seg en haug med helseproblemer. I tillegg til alt dette blir man sosialt shamed. Dette er psykisk belastende. Samtidig jeg som person med sterke allergier og astma, ønsker meg frisk luft uten bli påtvunget til passiv røyking. Før lovverk om forbud mot røyking på offentlige steder kom, slet jeg skikkelig med å være sosial. Jeg kunne ikke gå ut rett og slett.
Derfor tenker jeg at det er helt greit å skaffe egne plasser for røykere. Slik det er nå så er det ingen plasser for dem. Da har man ingen valg. Jeg er sterkt imot røyking, men tror ikke det er noe særlig demokratisk når folk blir fratatt valget. Men ikke på bekostning av min helsa altså.
Deres mening?
2 kommentarer

2 thoughts on “Om røykere burde isoleres?

  1. Det er ikke lov å ta med seg en pils ut i gata mens man går tur og drikker litt fra flaska imens heller. De som vil nyte sin alkohol må gjøre dette innendørs og av og til på avmerkede områder også. Det er jo likt for røykere. Bare at de må gå ut og røyke, de får ikke ha den innendørs ute blant folk. Over alt i samfunnet er det regler, forbud og påbud man må rette seg etter. Jeg kan ikke ta bilen og kjøre inn i mitt eget bysentrum uten å betale ganske dyrt for dette.
    Vi er omringet av mye “grusomhet”. Av og til kan man bli ganske frustrert og sint over det hele. Men røyking skader ikke bare den som røyker. Den skader også dem som måtte befinne seg i nærheten. Så akkurat dem synes jeg ikke veldig synd på. Men ja, det kunne godt vært egne avgrensede områder for røykere, det synes jeg faktis, selv om jeg er røykemotstander på min hals. Det var jo det til å begynne med. Men nå ser jeg at flere og flere har røykfritt både inne og ute på sine utesteder. Jeg synes jo det er kjekt at jeg også kan sitte og nyte et godt måltid på en uterestaurant, uten å bli forpestet i samme slengen. Men jeg tror nok at det ville gått helt bra om uterestauranten hadde hatt en liten avdeling utendørs for røykerne også, godt avgrenset fra oss andre. Men flere og flere stumper røyken nå, så hipp hurra for den trenden ♥

    1. Ja, de kunne hatt et eget område. Unge folk røyker sjeldent nå. Det er ikke populært og kult. Nå er det inn med fitness og smoothie. Men de som starta å røyke på 70-tallet klarer ikke slutte og kan godt ha egne plasser

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.