Influensere med et glass i handa

Categories Blogg
Ikke så lenge siden har jeg skrevet om foreldrene som tar seg et glass med vin i barna sitt påsyn. Det var meget delte meninger rundt tema, så jeg er ikke klar for å gi slipp på dette enda, siden det er sommer og sommeren betyr kos og vin. Så mange barna akkurat nå går og gruer seg. Til å se foreldrene sine brisne og for å ikke oppleve trygt hjem de har egentlig krav på. Dette synes jeg er ikke “bare foreldrenes til disse barna” sitt problem. Det er et samfunnsproblem! Enkelt og greit.
Så nå vil jeg være en heks og påpeke til de store influencerne og media personer at de kanskje burde vite bedre? Det er ikke en gang eller to jeg ser de som fronter aviser og blader med et glass i handa i ungene sitt nærvær. Er dette greie ting å formidle til samfunnet? Hvorfor kan man ikke ha et glass med smoothie istedenfor? Betaler alkohol produsentene såpass mye at det er verdt å reklamere?
Det var en ekstrem storm rundt et bilde av Sylvi Listhaug med en sigarett og mange (inkludert meg) syntes dette ikke var greit. Men samtidig flere synes at det er helt ok med en stor influencer og et glass. Hva er forskjell spør jeg nå?
Jeg kjenner dette provoserer meg ganske så kraftig siden jeg kommer fra et land med høy prosent av folk med alkoholisme i befolkning. I Russland koster vodka mindre enn en kartong melk og alkohol reklame kjøres på TV og sosiale media non stop. Dette burde vi kanskje slippe her i landet? En ting er nabokona mi som sitter med et glass og posta dette på Face en fredagskveld (Uten at jeg synes det er greit om barna er der), men annen ting er en stor influencer. Et forbilde. Med ett glass og barn der. Nå vil jeg ikke få stygge kommentarer om at jeg er mammapoliti igjen. Nei, jeg er ikke det og jo, jeg har drukket alkohol før og var på fest da jeg var mamma. Men er det så nødvendig å legge ut bilder av alkohol og unga og familiekos med alkohol inni bildet?
Jeg spør bare. Hva synes dere?
XOXO Tastaturheks
0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.