HVORFOR ØKER SELVMORDSFARE I JULA?

Categories Blogg, Livet som det er

Nå er hele landet rystet med selvmord til Ari Behn og det er ikke rart siden det som skjedde er en slags påminnelse til alle oss om at julen er en tung tid for mange der ute.
Det tenkes at julen skal være fin og lykkelig tid, men når sånt skjer så sitter flere med et spørsmål. Hvorfor?
Her er mine tanker siden jeg lever med angst og vet hva jeg snakker om.
Julestress
Stress i jula er selvfølge for mange, men for oss med angst og depresjon kan det bli årets tøffeste tid. Stress øker adrenalinet i kroppen som igjen forårsaker angst. Depresjon kan også påvirkes av stress og man kan føle seg mer trøtt og “utbrukt” på en måte.
Heavy sosial omgang
Det krever å være sosial dersom man har angst eller depresjon. Så selv om en ser glad og lykkelig ut, kan en faktisk være veldig stresset og trist innerst inne. Energien brukes opp på å være sammen med venner og familie og man kan til slutt ikke ha noe krefter igjen. Det kommer flere farlige tanker i hodet når man er så sliten.
Forventningspress
I Norge er det slik at i jula skal alle være lykkelige. Enten man vil eller ikke. Ofte går man med sorg i jula. Det kan være flere typer sorg. For eksempel, sorg over å ikke ha egen familie. Eller sorg over å ikke mestre livet så godt som de andre på tross av at alt er tilsynelatende bra. Det kan føles sosialt uakseptabelt å dele denne sorgen med andre. I frykt for å virke “vanskelig”. Så det går som det går.
Jeg leter fortsatt etter svar på spørsmål hvorfor det er flere menn enn kvinner som tar selvmord i Norge? Noen tanker?
signatur
8 kommentarer

8 thoughts on “HVORFOR ØKER SELVMORDSFARE I JULA?

  1. Hei Tastaturheks.
    Jeg vet ikke om jeg har svaret, men jeg tror det er vanskeligere for menn å prate om følser og vonde tanker.
    Selv sliter jeg med angst og depresjoner. Jeg har ofte selvmordstanker i jula, men i år fikk jeg de ikke.
    De som har det bra, for som regel en bra jul, men de som har det tungt, for det som regel enda verre i jula.
    Det å kjenne på ensomheten blir for meg veldig forsterket i jula og nyttårsaften.
    Jeg kan kun snakke for meg selv, men jeg har ikke lyst til å være til bry, så jeg trekker meg helt tilbake, og blir da igjen med mine tanker. Er redd for å legge meg, for da kommer tankene strekt tilbake.
    I mitt tilfelle, så hjelper det ikke og ringe for å spørre hvordan det går. Jeg vil bare si at det går bra, for jeg har ikke lyst til å plage andre med mine problemer.
    Hvorfor julen er en tid som er verre en andre tider på året?
    For min del blir det for mange røde dager. Det også se andre lykkelige. Det bare minner meg om hvor mislykka jeg er, som har i den situasjonen som jeg er i, og ikke kommer ut av det.
    Det og sitte alene på juleaften og Nyttårsaften er ingen god følse.
    Nå er jeg sikker på at det er noen som sier at det er bare å komme seg ut, men jeg sliter også med sosial angst, så det som er bra for meg, er også det jeg sliter med. En evig ond sirkel.
    Ønsker deg og alle andre et riktig godt nytt år

  2. Jeg tror det har noe å gjøre med årstida. Dette er jo det mørkeste og kaldeste tidspunktet, og vinterdepresjoner kjenner vi jo til. Og angående menn vs kvinner… Jeg vet ikke om statistikken gjenspeiler selvmordsforsøk, men jeg tror kvinner oftere velger overdose enn menn. Tabletter virker jo saktere enn mange andre metoder, og det er derfor mer tid til å redde den som tok dem.

  3. Jeg syns de forklaringene du allerede gir i innlegget, virker plausible; iallfall kjenner jeg meg godt igjen i dem. Selv har jeg slitt med utbrenthet i mange år, og det aktivitetsnivået som en vanlig julefeiring krever, er rett og slett altfor mye stress for meg. Så når jeg blir for sliten til å være med på ting jeg egentlig liker, og ikke klarer å leve opp til de sosiale forventningene til folk rundt meg, føler jeg meg mislykket. Når jeg i tillegg er helt på felgen fordi jeg har strukket strikken helt til bristepunktet (og likevel er det ikke godt nok), er de tunge tankene som regel ikke langt unna, og da kan man føle seg ensom selv midt i et stort juleselskap.

    Hvor menn er mer tilbøyelige til å begå selvmord, er ikke godt å si. Men en av de klassiske sosiologene (kommer ikke på navnet i farten) gjorde en gang (på 1800-tallet?) en studie som påviste at protestanter tok mye mer selvmord enn katolikker. Forklaringen var at katolikker hadde større og tettere sosiale nettverk (ihvertfall den gang – den industrielle revolusjonen hadde ikke kommet til dem enda). Siden kvinner ofte har mer sosiale nettverk enn menn, vil jeg derfor tro at det kan være en forklaring.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.