SKAL DU VIRKELIG VÆRE HJEMME MED EN SYK TENÅRING?

Categories Mammalivet
hjemme
Dagens tema er ganske sårbar siden jeg sliter med en god dose med dårlig samvittighet når det kommer til datteren min. Da jeg ble alene med henne for elleve år siden hadde jeg strengt tatt ingen valg: Jeg måtte forsørge oss og jeg måtte ta grep for vår bedre fremtid. Derfor jobbet jeg og studerte samtidig.
tenåring
Dette førte til at jeg måtte leie inn barnepasser hver gang jeg trengte å jobbe kveld eller reise vekk. Flere ganger måtte jeg forlate den lille babyen min med venner, kjæresten min eller barnepasser selv når hun var ikke helt i form. Til slutt fant Irina ut at mamma er alltid hjemme dersom Irina er syk. Så hun startet å fortelle meg at hun er syk uten at hun var faktisk syk. Slik startet jeg å tenke på å bytte jobb for å jobbe på dagen og har gode ordninger når det gjelder sykt barn.
Akkurat nå har vi det tipp topp: Jeg jobber på dagen og jobben min ligger fem minutt gange fra huset vårt. Vi har også bil. Så jeg slipper å gå til jobb i 40 minutt snøstorm slik jeg gjorde det i Harstad. Jeg har også fleksitid som gir meg mulighet for avspasering. Livet leker. Og nå velger jeg være hjemme med datteren min om hun er forkjølet eller syk.
Det fikk jeg en del reaksjoner på. Hvorfor være hjemme med en tenåring? Klarer hun seg ikke selv?
Til folka som spør meg flere ganger og reagerer på det svarer jeg her: Jo, hun kan klare seg alene, men ingenting kan erstatte mammas kyllingsuppe og varme teppe som mamma brer over deg, når du er syke. Det er herlig følelsen av trygghet. Noe jeg ønsker min datter får oppleve nå før hun er helt helt fullstendig voksen og ikke trenger meg lenger i så stor grad.
Jeg var en ganske ung mor og ikke skjønte hvor viktig det var for både meg og henne at jeg var hjemme når hun var bittelitt forkjølet og hadde feber. Den trygghetsfølelsen er uerstattelig. Om jeg skulle snu tiden tilbake skulle jeg vært hjemme med henne hver gang hun var forkjølet og ikke leie inn barnepasser. Jobb virket så viktig for meg der og da, og jeg ville gjerne holde på jobben min. Men jobben er vekke nå mens Irina er her.
Min mamma uttalte seg når hun pensjonerte seg, og hun sa at eneste ting hun angrer på fra karrieren sin er at hun tok så få sykemeldinger med sykt barn. Hun burde vært der for oss. Selv om jeg husker det ikke for bestemor fungerte flott som omsorgsperson, så husker mamma det godt. Hun føler at hun gått glipp av noe.
Så nei, kjære mammaer, la oss være der for barna våre når de er sårbare og trenger oss. Uansett om de er 2, 12 eller 22 år. 
Enig?
Hilsen Hønsemor,
signatur

 

4 kommentarer

4 thoughts on “SKAL DU VIRKELIG VÆRE HJEMME MED EN SYK TENÅRING?

  1. En får ikke ta ut egenmelding på barn som er over 12 år i Bergen kommune. Da blir det uten lønn og irriterte kolleger som må jobbe ekstra

    1. Det får ikke vi i Stavanger heller, men som skrevet over har jeg fleksitid ordning og bruker den derfor. Det betyr at jeg skal jobbe 8 og 9 timer andre dager i uke for å dekke de dagene jeg var hjemme med frøkna. men jeg synes det er så verdt det!

  2. Ta egenmelding eller kontakt lege og få sykemelding! Sjefer er som regel forståelsesfulle 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.