ER DET NOK MED EKTE KJÆRLIGHET ALENE?

Categories Finne den rette
thank you, next
Jeg vil ikke starte uken med masse filosofiske spørsmål, men sitter her og funderer litt. Siste måneden ble livet mitt snudd litt på hodet: Jeg fikk til ting som jeg trodde jeg skulle aldri få til, og jeg gjorde ting som jeg var sikker på at jeg skulle aldri gjøre igjen. Går ikke i detaljer her siden dette ikke bare handler om meg og mer vil jeg ikke avsløre her på bloggen.
Dagens spørsmål jeg sitter med er om det er nok med ekte kjærlighet alene for å få forhold til å fungere og vare livet ut?
Hva skal til for at ting skal fungere mellom to personer? Jeg var lenge av oppfatning om at ekte kjærlighet overvinner alt. Absolutt alt. Dersom den ikke gjør det så er den ikke ekte. Men er dette sant?
Kan det være slik at to mennesker virkelig elsker hverandre, men klarer allikevel ikke å være sammen? Eller er det slik at de to som ikke klarte å få det til å fungere i realiteten ikke elsket hverandre nok?
Jeg har ei venninne (om du leser dette nå så tilgi meg for å gjengi din historie). Hun har truffet sin ekte kjærlighet i ungdomstiden. Så klarte dem ikke få til å være sammen, og traff hverandre igjen etter mange tiår. Når de traff hverandre igjen skjønte de at kjærligheten har aldri gått bort. De var like forelsket som første gang. Men de var i forhold begge to. Med hus, barn og bil. Etter flere tunge måneder tok dem begge to steget. De avsluttet forholdene sine, og flyttet sammen. Mannen hennes flyttet til henne fra en annen by. Om noen måneder igjen døde han i ulykke.
Skulle dette vært unngått om de valgte å la være og ha det slik de hadde det før? Hvem vet. Hun sier at de månedene sammen med han var verdt hele livet. Var det virkelig?
Jeg tenker det slik at kjærlighet er fint, men det er enda finere om begge to passer sammen faktisk. Har samme interesser, vaner og drømmer. Også at begge virkelig er motiverte for å få det til. At de er klare for å inngå kompromiss. Uten å sette seg selv først, men samtidig uten å bøye seg for mye for partneren. Team arbeid. Da har dem gode sjanser.
Hva mener dere? Er det nok med bare kjærlighet om den er ekte?
signatur
8 kommentarer

8 thoughts on “ER DET NOK MED EKTE KJÆRLIGHET ALENE?

  1. Mamma sier alltid at – Kjærligheten overvinner alt, eller noe i den duren. Jeg tenker selv at kjærlighet har veeeldig mye å si, altså begge partene gjensidig arbeider for å ta vare på hverandre med en kjærlighet som er uselvisk.

  2. Jeg mener at kjærlighet er avgjørende for at et forhold skal overleve, men ekte kjærlighet overvinner dessverre ikke alt om forskjellene blir for store. F.eks. når det innebærer at den ene eller begge parter må bo i et land de virkelig ikke trivs i. Det kan føre til mye ulykkelighet som kan ødelegge forholdet på sikt selv om man elsker hverandre aldri så mye. Noen ganger må man la den man elsker gå sin vei av kjærlighet til den personen.

  3. Ideelt sett: Ja. Men erfaringsmessig: Nei. Det er ikke nok. Teamarbeid er fint, men bare om begge medlemmene av det teamet er på det samme teamet, om du skjønner. Om den ene tror den er med i et team for å bygge et hjem og den andre tror den er med i et team for å skape karriere og dra på turer, så sliter man jo litt.

  4. Jeg tenker det er viktig at man nogenlunde vil det samme i forholdet. Hvis to mennesker ønsker to vidt forskjellige ting og ikke klarer å samarbeide, kan det bli vanskelig i det lange løp.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.