DIN KARANTENE ER LUKSUS FOR MANGE

Categories Blogg
staycation
Jeg leser rundt omkring om folk som er lei av karantene og synes det er veldig tøft å sitte hjemme.
Det klages og klages, og klages igjen i sosiale media. Så det er nesten litt vanskelig å ta alle på alvor. Helt seriøst folkens.
Jeg tenker på folk i andre land som vil helt sikkert oppleve samme som det de fleste nordmenn opplever nå, som rene luksus.
For det første, sitter man hjemme. De fleste folk for eksempel, i Russland ikke har eget hus eller egen leilighet. Man enten må dele huset med masse slekt, eller leie, eller bo i kollektivet. Det er langt ifra koselig med tanke på å være hjemme til alle døgnets tider.
For det andre, får man tilgang til mat. De fleste av oss i dette landet kan dra på butikk eller få snille naboer om å handle for oss. I mitt hjemland er det ikke sikkert at butikker har nok mat, eller at man har penger til mat. Derfor vil mange slite med å skaffe middag til familien sin.
For det tredje, har vi NAV! Det har ikke folk i Russland. De fleste av dem som mistet nå jobbene sine vil sulte ihjel. Bokstavelig talt. Fordi at de får ikke noe økonomisk støtte. Ikke nå og ikke om et par uker, slik NAV utbetaler her.
Til syvende og sist, mange av russerene får ikke se familiene sine på grunn av situasjonen. Fordi at altfor mange jobber i forskjellige byer og land for å tjene penger til livets opphold. Veldig mange har ikke toalett og varmt vann, og vil klare seg i karantene med småbarn uten dette, også uten strøm og internett til og med.
Sorry, men jeg blir kraftig provosert av norske familier som sitter i flotte store hus med hele familien trygt samlet, med mat i kjøleskapet og penger på konto, med varmt vann i dusj og badekar, og vinglass i handa. og syyyter uhemmet over hvor tøft er det å være hjemme med småbarn og ektefelle.
La oss skjerpe oss folkens! Vi har det fint i Norge, også nå
signatur

 

12 kommentarer

12 thoughts on “DIN KARANTENE ER LUKSUS FOR MANGE

  1. Enig i at det er viktig å sette ting i perspektiv innimellom. Samtidig er jeg liksom ikke helt der at det å innse hvor mye værre folk i andre land har det ikke lar seg forene med det å føle på at det begynner å tære på for en selv også, til tross for at en er aldri så priviligert..
    Nå skal det jo i all rettferdighet påpekes at jeg er født med den velkjente sølvskjeen stappet inn i ‘nebbet’, slik at jeg aldri har fått sett noen form for nød på nært hold (bortsett fra en og annen uteligger rundt Oslo S), og at jeg derfor er ute av stand til å ta de mindre priviligertes situasjon helt innover meg, men dog.. Jeg blir reddere og reddere for hver dag som går for at vi kommer dit hvor heller ikke jeg vil ha noen jobb å gå tilbake til når dette er over, for ikke snakke om at jeg kommer til å tippe helt dersom dette vil vise seg å koste ‘Tante & Onkel’ livsverket deres som de har jobbet for 10-12 t/d, 7 dgr pr.uke, 363 dgr i året (kun fri julaften & nyttårsaften) i over 45 år..

  2. Det er sant Lena. Det vi gjør for å stoppe korona smitte, er alt er privilegium for mange mennesker i andre deler av verden. Avstand til andre = stort/eget hus, god håndhygiene = nok av rent og varmt vann + såpe og antibac = god økonomi. Karantene = god økonomi/økonomisk støtte. De fleste her i Norge er stort sett veldig priviligerte som har alt dette.

  3. Det er mange tragiske skjebner rundt om, ingen tvil om det. Jeg klager ikke. Jeg har det fint, og er vant til hjemmelivet. Ikke har jeg små barn heller, og så har jeg jo NAV 😉
    Det er klart at det kan være veldig ille noen steder, mens andre steder er det mer bekvemmelig. Men vi må ikke glemme at det vi er vant til, er det som er standarden, og når standarden blir tatt fra oss, så blir vi litt satt ut. Sånn er det nok mange plasser. Vi trenger alle tid på å vende oss til situasjonen. Og underveis er det mange som må få utløp for sin frustrasjon. Sånn er vi bygget, vi mennesker.
    At mange har det verre tror jeg de fleste er klar over, men akkurat nå, har de fleste kanskje nok med akkurat sin egen situasjon. Men godt å få en oppvekker likevel, og sende noen varme tanker til dem som er i en vanskeligere situasjon enn seg selv ♥

  4. Godt skrevet! Jeg er hjertens enig med deg her. For dem som hverken trenger å arbeide seg ihjel i samfunnskritiske yrker, bekymre seg for økonomien eller være alvorlig redd for sitt eget eller sine nære og kjæres liv i denne pandemien, er dette en luksustilværelse i den store sammenhengen – eller i-landsproblem som jeg liker å kalle det. Det bærer preg av at nordmenn ikke er vant til å håndtere store samfunnskriser lenger. Selv i i-landssammenheng lever vi en luksustilværelse her for tiden når vi sammenligner restriksjoner og krisepakker over landegrensene. Jeg greier bare ikke å felle tårer for dem som sutrer over sine egne ferieplaner – vi trenger å løfte blikket opp fra vår egen navle. Forhåpentligvis vil denne krisen lære oss å sette mer pris på ting og ikke bare ta alt som en selvfølge.

  5. Takk for denne påminnelsen !
    Jeg har mistet jobb, men mister ikke hus og hjem av den grunn. Jeg er privilegert , og det skal jeg aldri la meg glemme <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.