DET FØLES SOM TORTUR Å MÅTTE SPISE BIFF HVER DAG!

Categories Blogg, Hverdagen
kjøkkenet
Jeg installerte nylig en app. Det var på tide. På tide å få kontroll over eget matinntak. Jeg er undervektig og i det siste har jeg kjent kraftig på at det gikk på helsa løs. Det å være undervektig gir meg stadig lite energi, frysninger og nå på min alder risikerer jeg også tidlig overgangsalder om jeg ikke normaliserer vekta mi. Men det er da lettere sagt enn gjort. Jeg ble kraftig overrasket over at jeg egentlig får så lite kalorier i meg.
Det er noe man ikke legger merke til ellers. Hovedårsaken til dette er at jeg spiser mye grønnsaker og kalorifattig mat. Det er da greit, men ikke for ei som inderlig ønsker å gå opp i vekt. Derfor startet jeg egen etterforskning av kalori-rike måltider. Da fant jeg raskt ut t det var to retter som kunne gi meg mest med kalorier: biff (1200 kcal) og burger (1400 kcal).
Hvis burgere kan godt bli en del av hverdagen min, er det mye verre med biff. Saken er at jeg synes at biff er ganske “hard” mat. Det er vanskelig for meg å svelge biff hver bidige dag. Jeg bli fysisk uvel- Også er det ikke heldig med tanke på miljø og det at rødt kjøtt er en av risiko-faktorer knyttet til tarmkreft. Samtidig er det bra for min vekt og sikkert bra for blodprosenten min også. 
Så her kommer det et spørsmål: kan biff erstattes med noe like bra?
Spisert dere selv biff ofte?
Deres biff-sultne Heksa,
signatur

 

6 kommentarer

6 thoughts on “DET FØLES SOM TORTUR Å MÅTTE SPISE BIFF HVER DAG!

  1. Veldig sjeldent jeg spiser biff. Det er rett og slett fordi jeg ikke er så gla i kjøtt. Jeg vokste opp med fisk vær dag foruten om søndag for da hadde vi kjøtt, og jeg kunne ikke fordra det, så da ble det brød på meg. Jeg er enda fiske elsker, og det er utrolig mange varianter man kan lage med fisk:) Liker kjøtt nu men det er ikke favoritten

  2. Jeg jobber jo på en asiatisk resturant, så det blir vel iallefall en shop suey i uken. Men de fleste rettene jeg velger på jobb, er enten en sushi-rett eller fugl (fjærfe eller and). Når en får middagen laget av to mesterkokker på arbeidsdagene, blir det ikke mye matlaging å skryte av hjemme. Da gidder jeg ikke annet enn brødskiver og ferdigmat (-Jepp, en blir greit bortskjemt av å jobbe i denne bransjen (haha))

  3. Hos oss spiser vi mye elgkjøtt, i en eller annen form, to til tre ganger i uka. Som kjøttdeig på pizza, gryterett osv men også i form av steik, småsteik og biff en skjelden gang. Hvis biffen stekes for lenge, blir den hard som en skosåle, men alle liker ikke rosa kjøtt som er mye mørere. Langtidsstekt kjøtt gjør det mørt og godt, så det anbefales.

    Spiser også annet kjøtt, kylling og lam, reinkjøtt og svinekjøtt. Også fisk minst to ganger pr uke. Mye man kan variere med her i forhold til tilbehør og måter og tilberede på.

    Siden jeg har en sønn som også er undervektig, så prøver vi så godt som mulig å lure i han noen ekstra kalorier, som fløte i sausen, helmelk isteden for lettmelk, dessert på søndager og ikke minst ikke hoppe over måltider.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.