FEM MAMMA-FORDELER

Categories Mammalivet

 

 

tips

Jeg hører stadig at barna koster. Det gjør de jo og. Men det er noe vi som foreldre glemmer i de hverdagslige rutiner. Det at barna ikke bare tar, men gir. Egentlig er barna våre vår viktigste ressurs, og det er helt sikkert at vi ikke kunne blitt til det vi er uten våre barn. Statistisk sett oppnår de uten barn i livet mer, MEN de som har barn skulle kanskje aldri oppnå det de fikk til om de ikke var foreldre.

Utdannelse
Jeg skulle sikkert stoppet der jeg var i utdannelsen om jeg ikke hadde blitt mamma. Det at jeg ønsket meg dagjobb fikk meg til å omskolere meg og få en ny god jobb. Jeg hører ofte at barna er et hinder for å gjennomføre studier, men i virkeligheten er det veldig mange som studerer fordi at de fikk barn. Det er naturlig å ønske seg bedre og mer stabil jobb for en bedre fremtid for barna sine.

Helse
Det er naturlig å ønske å leve lenge når du har barn. Samt å holde seg i form. Selv de som festet mye blir ofte roligere når de får barn. Så det er veldig positivt.

Økonomi
Det er klart at barna påvirker økonomien. Og selv om det sies at økonomien blir mye verre, er det ikke ofte helt slik. Jeg opplevde at jeg lærte meg å være mer økonomisk ansvarlig. Før kunne jeg bruke opptil 4000 per helg på shopping og kos, mens jeg nå klarer å spare disse pengene. Er ikke dette bra? Det skulle ikke være slik om det ikke hadde vært for mitt barn og tanker om hennes fremtid.

Lære å kjenne folk
Som barnløs kan du omgås folk ganske så ukritisk. Men det skjer noe når du blir mor eller far. Du kan ikke lenge dra hjem hvem som helst, og du begynner istedet å velge vennekrets med omhu.
Siden du har et barn å tenke på og verne om. Og dette synes jeg er veldig bra! Barnet ditt er den perfekte “buffer” mot såkalte drittsekker. De går forbi deg rett og slett. Det er noe jeg har erfart og noe jeg er sjeleglad for!
Jeg har nemlig kysset mye færre frosker etter at jeg ble mamma.

Å bli bedre kjent med seg selv
Som regel reflekterer man sjelden over hvordan man ser ut eller oppfører seg i rene hverdagslige situasjoner, Men det blir andre boller når det finnes en liten kopi av deg i huset som gjentar alt du gjør og ligner på deg med mimikk og stemmeleie. Det er virkelig et fint lite speil som du kan se deg selv i. Ikke rart man begynner å reflektere over sin egen atferd, og følgelig blir bedre kjent med seg selv. Det er en sjelden mulighet som man bør sette pris på. Og ja, du kan utvikle deg i takt med barnet ditt og endre og forbedre seg selv.

Som jeg ser det, har jeg mye å takke mitt barn for. Og det er sikkert ikke bare fem, men hele femti punkter jeg kunne nevne.
Husk dette og bruk den viktigste ressursen du har her i livet!

3 kommentarer

3 thoughts on “FEM MAMMA-FORDELER

  1. Hei!
    Liker veldig godt vinklingen din. Tror det er mange som glemmer å se det på den måten du forklarer her 👍

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.