Fem grunner til at jeg ikke liker å snakke om alderen min

Categories Blogg, Mote og Hudpleie
alder

I Norge er folk ganske opptatte av alderen. Man skal på liv og død opplyse hvor gammel(ung) man er og det skrives åpent i aviser om dette, samt rapporteres på TV. Jeg er ikke vant med dette fra hjemlandet mitt hvor det å spørre ei kvinne om alderen ansees som noe uhøflig. Ikke at det er bra da eller likestilt med menn, men det er noe jeg vokste opp med.

Så nei, denne Heksa her liker ikke å snakke om alderen. Her er mine fem grunner til hvorfor du aldri bør spørre meg om hvor gammel jeg er.

Mentalitet

Det er vanskelig for meg å innrette meg etter at det er «helt ok» å spørre om alderen her i landet. Det er ikke slik at jeg er flau over min alder, bare at jeg er ikke vant med dette. Ergo føles det ubehagelig ut. Det kommer så klart an på hvem som spør. Om det er legen, så er det greit.

Psykisk innstilling

Selv om du vil le av meg nå, er  jeg overbevist om at man innstiller seg psykisk på den alderen man tror man er. Har du sett folk som jobber mye med ungdommer? De ser mye yngre ut etterhvert. Samme går annen retning for dem som jobber med eldre folk. Hjernen vår innstiller seg etter den alderen vi sier vi er. Jeg hater å bli til en kjedelig voksen dame, så jeg er ungdom i hodet. Derfor gidder jeg ikke gå rundt og minne meg på om å «bli voksen». Jeg skyver det bare fra meg.

Sammenligning

Når jeg begynner å bable om hvor gammel jeg er begynner jeg automatisk sammenligne meg selv med folk på samme alder. Ja, jeg burde kanskje hatt et hus nå, og ikke bare en leilighet. Jeg burde vært gift som alle andre på min alder. Kanskje burde jeg tenke ett barn til veldig snart, fordi biologiske klokka mi tikker. Men jeg vil ikke tenke på alt dette. Derfor gidder jeg ikke å snakke om alderen min.

Alder er bare et tall

For meg betyr ikke alderen noe. Ærlig talt. Jeg vet at jeg skriver om «gamle griser», men det handler mer om hvordan man ser ut. Jeg kunne godt date en mann på 25 og en på 55. Det spiller ingen rolle så lenge han er spontan, spennende og passer på å være aktiv og trent. Derfor ser jeg lite poeng i å henge seg oppi alder og prate om dette.

Plassert i et bås

Jeg hater å bli plassert i en kategori, men det virker som om det norske samfunnet elsker dette. De to mest vanlige spørsmål jeg får på date er hvor jeg jobber og hvor gammel jeg er. Folk har utrolig stort behov for å plassere hverandre i kategorier. Her er Lena som er lærer og hun er 37 år. Altså, hun må være flink, seriøs og dyktig. Hva om Lena oppfører seg useriøst eller bruker klær som ei på 18 kunne hatt på seg? Det passer ikke i kategorien liksom og da kan Lena lett få et merkelapp «gal kjerring» eller «hun der rare» eller «MILF» osv. Jeg hater dette, folkens, helt seriøst. Også misliker jeg sterkt når menn på 40+ som har ølmage og tydelig dratt ansikt prøver seg på meg. Jeg vil gjerne date de som ligner meg selv, altså de som ser ung ut og som passer på utseendet sitt, samt spontane og ungdommelige. Men til svaret får jeg som regel at jeg er på samme alder! Ja, men folk på samme alder kan bli svært forskjellige altså.

Med andre ord, NOPE.

Her var mine grunner. Jeg setter veldig pris på folk som ikke spør hvor gammel jeg er. Samtidig legger jeg ikke skjul på alderen min og  lyver på heller ikke på alder. Alt med måte.

Hva synes dere om dette?

signatur

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Fem grunner til at jeg ikke liker å snakke om alderen min

  1. Velkommen i klubben! Jeg har ikke frivillig opplyst alderen min på det jeg kan huske, for alderen er området jeg tillater meg selv å lyve uhemmet (haha)

  2. Jeg verken lyver eller fokuserer 😀 Jeg er 53, ingen problemer med det, fordi det er bare et tall som du sier. Jeg er 35 i mental alder, ikke yngre har jeg funnet ut 🙂 Jeg er sikkert over 53 innimellom i kroppen… Jeg er 10 hva lekenhet angår,. Jeg fikk ikke barn i riktig alder, og så var det for sent. Man MÅ ikke ha barn, uansett alder. Jeg har ikke hus, selv om jeg er godt over “hus-alderen”, det må man nemlig heller ikke ha, uansett alder. Jeg gidder ikke å følge forventningene, eller normene for ditt eller datt, og det har jeg egentlig aldri gjort. Uansett om jeg var 17 eller 53…Derfor er det greit for meg å si hvor gammel jeg er også, det er bare et tall 😀 Men alle gjør som de vil i forhold til det. Du ser ut som du er rundt 30 hvis jeg skulle gjette 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.