Kjære syklist, jeg vil ikke havne i fengsel fordi at DU ikke lærte ungen din trafikkregler!

Categories Blogg
Sommeren er i byen, men her i Rogaland merkes det lite til lavere trafikk. Spesielt i byen vår svermer det av biler som skal kjøre forbi mot Stavanger. Når jeg er i trafikken så er det tre hovedting som irriterer meg grønt og skaper farlige situasjoner:
– Træge gamlinger som kjører.
– Ungdommer som fikk sertifikatet, men ikke lærte seg å kjøre pent.
– Frekke syklister.
La oss snakke i dag om sistnevnte. Om morgenen kjørte jeg til jobb og ble vitne til at ei jente på ca 6 syklet midt i veien uten hjelm og uten å se seg for. Hun syklet rett foran bilen min i sneglefart og jeg var nødt til å bråbremse da jeg kom fra svingen og det var bare rene og skjære flaks for at jeg alltid holder meg til fart-sone. Om jeg drev og kjørte bittelitt raskere er det ikke sikkert at jeg skulle klare å bremse så effektivt. Hjertet mitt hoppet opp og så falt rett i skoene mens jeg fortsatte å kjøre supersakte etter barnet i tvil om jeg burde tute og jage henne av veien, eller skulle bare la være for å ikke skremme ungen unødig. Jenta svinget til side og jeg fortsatte å kjøre frem, men stresset var utrolig høy og jeg kjørte resten av veien med høy puls.
Kan jeg bli sint på ungen? Nope. Fordi at voksne her på Jæren sykler like ræva: Uten hjelm, uten å stoppe for å gå over veien, rett foran biler med rumpa oppi været når det egentlig finnes sykkelveien rett ved siden.
Ja, folkens, det er utrolig mange sykkelveier her i området. Staten skriker om at flere skal sykle og nærmest tvinger folk til å sykle (skjer ikke her da jeg aldri lærte meg å sykle), og bompengene flår folk for de siste kroner, men syklistene elsker fortsatt å vifte med baken sin foran bilene våre i trafikken. Mer frekke syklister enn her har jeg aldri møtt i hele mitt unge liv. Så det overrasker meg slettes ikke at ungene her sykler så hodeløst. Takk til skolen som driver med sykkelopplæring, men det hjelper nok ikke når barna ser voksne som rollemodeller hjemme.
Så kjære dere som sykler, vær så vennlig og lær barna deres trafikkregler. En syklist kan ikke sykle rett foran bil med mindre en kan holde samme fart, ellers vil det skape potensielt farlige situasjoner i trafikken. En syklist bør ha på en hjelm (dette er udiskutabelt). En som sykler regnes IKKE som myk trafikant dersom en ikke går ned fra sykkelen for å krysse veien, så ingen MÅ slippe deg forbi om du sykler over gangfelt. Ikke snakke om at det er frekt og farlig. Jeg har livet mitt og mitt barn og jeg er ikke interessert å havne i fengsel eller blitt skadet på grunn av dere ikke lærer barna å sykle pent. Nå er det sommer og mange barna ute, snakk med dem fordi at det er viktig.
Takk for meg!
XOXO Tastaturheks
0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.