Fem regler for voksen akne hud

Categories Mote og Hudpleie

Reklame | inneholder produktplassering

morgenrutiner
Hei fine, det er tirsdagen og selv om formen er ganske bop bop skriver jeg min faste spalte som gjelder skjønnhet og hudpleie. Jeg var åpen på bloggen min om mitt akne problem. Det er ganske skuffende å fortsatt ha akne i alderen 35+. Jeg jobber aktivt med saken og ser resultater, derfor samlet jeg fem viktige regler for deg som har akne hud og er voksen.
Rent er pent
Huske å skifte håndklær og sengetøy OFTE. Minimum hver uke, helst to ganger i uke. Jeg skifter putetrekk veldig ofte, og håndklær tre ganger i uka. Det er viktig å holde huden ren. Jeg vansker ansiktet hver morgen og kveld, hår annenhver dag.
 
Ikke overdriv med vask!
Huden skal holdes ren, men det er viktig å ikke vaske vekk beskyttelse barrieren som huden har. Gjør du det med overdreven vask og skrubbing- vil huden miste sitt beskyttelseslag og da popper kvisene opp som bare det. God regel- unngå alt som skummer. Jeg bruker vanlig lactacid såpe som er beregnet for intim hygiene. Den skummer ikke og har melkesyre som fremmer god ph balanse i huden. Jeg brukte før ansiktsvask som var mild, men har sluttet med dette nå og sverger kun til lactacid såpe. Jeg skrubber huden en gang i uka med veldig myk skrubb fra Amberly.
Nok fuktighet
Det kommer som bombe kanskje, men moden acne hud trenger masse fuktighet! Det å fjerne ekstra fett og fukt fra huden tilhører tenåringer. Fjerner du for mye fukt fra voksen hud får du ikke bare rynker, men også ekstra kviser siden huden vil slite og produsere mer fett enn nødvendig. Jeg bruker hyaluronsyre hver kveld. Du kan finne flere produkter med hyaluron syre på apotek eller hos kosmetiske sykepleiere. Jeg elsker Eucerin merke.
 
Ingen klem!
Det kan friste å klemme ut den ekle kvisen (jeg sliter med dette veldig) og få den vekk, men dette kan skape mer trøbbel i voksen alder enn i ungdommene. Huden kan lettere få arr og repareres mye saktere. Så dont do that!
Vitamin A
Hudleger påpeker at eneste som kan hjelpe mot kviser i voksen alder er retinoider. De inneholder konsentrert vitamin A, og finnes i gel eller salve form og i tablettform. Jeg går for gel akkurat nå og ser bedring.
Noen egne tips mot acne i voksen alder?
XOXO Tastaturheks
Foto: RÅ Foto

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Fem regler for voksen akne hud

  1. Er hudterapaut, og kan dermed si at hudlegen har feil. Ja, retinolsyre (A-vitaminsyre) eller retinoider som kalles på medisinspråket er særs effektivt for mange aknetilfeller (liksom det er i rynkebehandling). Ungdomsakne, som har sitt utspring i de hormonelle endringene som foregår i kroppen, hvorav det kort fortalt skjer en opphopning av fett i talgkjertlene som sammen med døde hudceller tetter igjen porene, slik at det gjerne oppstår en betennelse. Retinolsyren løser opp nettopp fett og døde hudceller, da den rett og slett er en kjemisk eksfoliator som går mer dyptgående til verks enn en peelingkrem. For å få max ut av behandlingen, bør ‘syreproduktet’ suppleres med noe antiseptisk og ballanserende, som f.eks teatree. Som sagt åpner jo retinolsyren opp i porene, hvorav da de antiseptiske og ballanserende virkestoffene kommer til og får knekt betennelsen og jobbet i dybden for å få balansert fettproduksjonen på sikt.
    Den samme policien gjelder også for mange av de voksne tilfellene, dog med mer fuktighet i behandlingen. Saken er imidlertid den at for voksne, er det flere former for akne som gjør seg gjeldende, hvorpå en faktisk kan ende opp med å herpe hele ansiktshuden dersom de feilaktig behandles med de sterke syreproduktene!..
    Jeg kan sef ikke gå inn på alskens ulike typer her, men hva det i bunn og grunn går ut på, er at en ikke ubetydelig andel av de voksne aknetilfellene har sin årsak i at huden er tynn & sensitiv, -og ikke grovporet og fet slik som kjennetegner ungdomsaknen. For de med en sensitiv hud, kan aknen forklares helt enkelt ved at barriæren som skal stå i mot angrep fra smuss og frie radikaler utenfra blir for tynn, og holder dermed ikke mål. Kjører en på med retinol her, gjør en vondt værre, da dette som nevnt er typ eksfoliator (peeling) på steroider (hehe), og er det noe en allerede for tynn hud ikke trenger, er et kjemisk produkt som kjører på med sin eksfollierende virkning selv mellom påføringene! Disse trenger hver minste lille dråpe av det beskyttende talgfettet den kan få, og allerede for tynn som den er, trenger den minst av alt å bli enda tynnere!..
    Her er det å få bygget opp, og beskyttet huden mot nevnte angrep utenfra som gjelder. Produkter for sensitiv hud er eneste vei til Rom i disse tilfellene. 🙂

  2. Har hatt lite kviser i voksen alder. Det kommer en og annen av og til, men så kan det gå lang tid til neste gang. Men så fint du har fått noen fine tips 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.